DTL-delegation mødtes med miljøminister Troels Lund Poulsen.
Miljøzonemærker på udenlandske lastbiler, tilskud til partikelfiltre og erhvervsaffald på genbrugspladserne stod på dagsordenen, da miljøminister Troels Lund Poulsen mødtes med en mindre DTL-delegation med adm. direktør Erik Østergaard i spidsen.
Kontrollen af om udenlandske lastbiler og busser overholder reglerne i de indtil nu to danske miljøzoner har givet anledning til en hel del bekymring i transportbranchen. Derfor opfordrede DTL ministeren til at indføre miljøzonemærker for udenlandske lastbiler. Det vil lette kontrollen og øge muligheden for selvjustits i erhvervet, mener DTL.
- Vi mener, at det bør være muligt at pålægge udenlandske køretøjer miljøzonemærker herhjemme. Det svarer jo blot til, hvad der gælder for danske lastbilers kørsel i en række tyske byers miljøzoner.
Vi forventer, at reglen bliver ændret i forbindelse med den planlagte evaluering af miljøzonereglerne her i begyndelsen af 2009. Evalueringen bør føre til en lovændring i Folketinget i til efteråret, siger Erik Østergaard.
For hurtige med partikelfiltreDesuden drøftede DTL og miljøministeren reglerne om tilskud til partikelfiltre. Nogle vognmænd er kommet i klemme, fordi de har påsat partikelfiltre på lastbilerne, inden de havde fået et forhåndstilsagn om tilskud, som reglerne kræver.
- Der er penge tilbage i puljen, og det har gjort forhåndstilsagnet overflødigt. Derfor forekommer det uforståeligt, at vognmandsvirksomheder, der i god tro og af hensyn til miljøet har monteret et partikelfilter, på grund af en formel fejl ikke kan få udbetalt tilskuddet. Så vi har en forventning om, at de bureaukratiske regler bliver ændret, siger Erik Østergaard.