DTL raser over skatteministerens løftebrud, der kommer til at koste danske vognmænd en halv milliard om året.
Skatteminister Kristian Jensen har som så mange andre politikere før ham haft ét standpunkt lige indtil han fik et nyt.
Det tog kun tre måneder for skatteministeren, at slagte løftet om den grønne kørselsafgift på lastvogne skulle være provenuneutral for danske vognmænd på skatteforligets alter.
Til stor forbitrelse i vognmandskredse – ikke mindst i Dansk Transport & Logistik, der med hjælp fra Transport-Tidende og Altinget.dk kunne dokumentere, skatteministerens udtalelse 8. december 2008 ved præsentationen af regeringens infrastrukturplan.
- Ja, skattestoppet gælder for lastbilerne. Forstået på den måde, at danske vognmænd skal ikke have en højere belastning end den, de har i dag, og i dag har de en vignetordning, hvor de betaler en såkaldt vejbenyttelsesafgift, og den forventer vi bliver udfaset i takt med, at der kommer en grøn kørselsafgif.Klar – men ikke ligefrem langtidsholdbar ministertale.
Skatteminister Kristian Jensen har i dag i Jyllands-Posten afvist, at der er tale om løftebrud.
- Jeg beklager, hvis jeg har været upræcis, men sagen er, at vi hele tiden har sagt, at der i forbindelse med en skattereform kunne komme en omlægning, hvor nogle skatter ville gå op for at sætte skatten på arbejde ned, og det er helt rimeligt, at vognmændene også bidrager. Jeg har i mine år som skatteminister hørt et klart ønske fra erhvervslivet, også fra vognmændene, og det var, at vi skulle blive mere konkurrencedygtige på skatten på arbejde. Det sker nu, siger Kristian Jensen ifølge JP.
Halv milliardRegeringens skattereform, der har støtte fra Dansk Folkeparti, sender danske vognmænd en årlig ekstraregning på 500 millioner – en regning, der hvis de tyske maut-erfaringer kan overføres til Danmark, kun delvist kan sendes videre til transportkøber.
- Det er et klokkeklart løftebrud. Vi sagde allerede, da skatteministeren fremsatte løftet, at vi ville holde ham fast på det, og det er det, vi gør. Samfundet har ingen hverken økonomisk eller miljømæssig gevinst ved at beskatte de danske transportvirksomheder yderligere. Varerne skal jo bringes ud alligevel, så det har ingen grøn effekt at beskatte lastbiler pr. kørt kilometer. Hvorfor skal det lige være de i forvejen hårdt beskattede transportvirksomheder, der skal betale 500 mio. kr. af regningen for indkomstlettelser til danskerne?, spørger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL oplyser, at danske vognmænd i år kommer til at betale omkring 400 mio. kroner i vejbenyttelsesafgift. Når de grønne kørselsafgifter opkræves på lastbiler fra 2012, så følger ekstraregningen på 500 mio. kroner – en stigning på 125 procent.
- Det her er en ekstra skat, og det handler kun om én ting: Finansiering, siger Erik Østergaard..