23948sdkhjf

Volvo lancerer nye lastvognsmotorer

Selv om lastvognssalget er faldet drastisk i det sidste halve års tisd, så har det ikke fået den svenske lastvognsproducent Volvo til at standse udviklingen af ny teknik.

Selv om lastvognssalget er faldet drastisk i det sidste halve års tisd, så har det ikke fået den svenske lastvognsproducent Volvo til at standse udviklingen af ny teknik.



I januar voksede Volvos 16 liters motor i den kraftigste version fra 660 til 700 hk og nu er det resten af programmer der følger trop. Opdateringer af motorprogrammet vedrører alle fremtidige motorer i Volvos lastvognsprogram, som omfatter 13, 11 og 7 liters motorserierne.

13 liters motoren når nu op på 540 hk

D13C-motorserien bliver nu lanceret i fem nye udgaver på henholdsvis 380, 420, 460, 500 og 540 hvor 380, 420, 460 og 500 vil være tilgængelig for lastvognsprogrammet FM, mens motorerne med

420, 460, 500 og 540 hk vil være tilgængelige for FH-serien.

Den kraftigste version på 540 hk har et maksimalt drejningsmoment på 2600 Nm, der afleveres allerede ved 1100 omdrejninger og som har virkning helt op til 1400 omdr. Den næste motor i programmet 11 liters motoren, er også vokset et par trin. Den nye D11C bliver nu lanceret i fire forskellige effekttrin på 330, 370, 410 og 450 hk, hvor den stærkeste motor har et maks. drejningsmoment på 2150 Nm, der afleveres i omdrejningsfeltet mellem 1000 og 1400 omdrejninger i minuttet. Desuden er 7 liters motoren, der hører hjemme i FE og FL programmet også vokset til 240, 260 og 290 hk beregnet til anvendelse i Volvos FL- serie, samt til 240, 260, 300 og 340 hk for lastvognsserien FE.

Alle Volvos motorer vil i fremtiden, uden undtagelse, være udstyret med SCR-katalysator til at rense udstødningen, så de kan overholde de strenge miljøkrav. Det betyder også at alle Volvos lastvognsmotorer i fremtiden skal anvende AdBlue i den daglige drift.

Nye EEV-motorer

For dem, der vil køre endnu renere end Euro 5 normen, er der også godt nyt fra den svenske lastvognsproducent.

Der lanceres nemlig nye EEVmotorer til lastvognsprogrammet. Det er de to store motorserier D11 og D13 som også lanceres i EEV (Enhanced Environment friendly Vehicles udgaver – der bedst kan beskrives som værende en motorversion med et 30 procent lavere partikeludslip end Euro 5). Til både FM og FH serierne tilbydes der EEV-udgaver af D13C med effekttrin på 420, 460 og 500 hk, og til FM-serien tilbydes ydermere tre version af 11 liters motoren i EEV-udgaver på henholdsvis 330, 370 og 410 hk.

Introduktionen af det nye motorprogram betyder også at den kendte 9 liters Volvo motor nu sendes på pension. Nogen vil måske tro at det vil efterlade et hul efter i motorprogrammet, men med effekttrin på 330 hk i 11 liters serien og 340 hk i 7 liters serien, er hullet lukket og Volvo kan bryste sig af at have et virkeligt dækkende motorprogram.

I den anden ende er der tilsvarende overlapninger, fordi den mindste 16 liters motor stadig ligger fast på 540 hk, mens den nye 13 liters motor i topversionen også lige når op på 540 hk. Der er dog forskel, fordi den nye FH 540 med motoren D13C540 har 50 Nm mindre i drejningsmoment end storebror FH16 540 og 13 liters motoren har sit maksimale drejningsmoment inden for feltet 1100 til 1400 omdrejninger, hvor FH 16 540 har et større felt, som ligger mellem 1000 og 1450 omdrejninger i minuttet. Med dette omfattende motorprogram, der spænder helt nede fra 240 hk og op 700 hk må man sige at programmet er komplet og ingen kunde vil kunne sige over, at der ikke lige findes en motor, der passer til netop hans behov.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086