IATA ser øget effektivitet som eneste vej ud af luftfragtens krise.
Den globale krise har ramt luftfartsindustrien hårdt - ikke mindst i luftfragtssektoren, hvor godsomsætningen faldt med godt 22 procent i december sidste år og 23,2 procent i januar i år.
Luftfragten tegner sig for omkring 10 procent af omsætningen i den globale luftfartsindustri og 35 procent af værdien af den globale fragtomsætning.
- Derfor er luftfragten et godt barometer på den globale økonomis helbredstilstand. Det fortsatte fald i fragtomsætningen i luftfragten er et klar tegn på at vi endnu ikke har set bunden af den nuværende økonomiske krise, sagde IATA’s generaldirektør Giovanni Bisignani på IATA’s årlige luftfragtskonference i Bangkok i starten af ugen.
Også mulighederSå sent som i december spåede den globale luftfartsorganisation et fald i fragtvolumen på fem procent og en nedgang i industriens indtjening på ni procent i 2009. En prognose, som Bisignani nu betegner som meget optimistisk.
- Selv om vi slås med krisen, så er det nødvendigt at vi er på udkig efter muligheder for forbedringer og effektiviseringer af luftfragtsindustrien. Kunderne ønsker til en hver tid en god pris og et fantastisk produkt, der leveres med supply chain hastighed og pålidelighed. Og i krisetider bliver de endnu mere krævende. Hvis vi skal møde deres forventninger og samtidig skabe en solid fremtid for luftfragtsindustrien, så kræver det forandring, fastslog Giovanni Bisignani.
IATA’s generaldirektør udpegede tre fokusområder for forsyningskæden i luftfragten: sikkerhed, e-freight og Cargo 2000.
Sikkerhed kosterSikkerhedsomkostningerne udgør en stadigt stigende byrde for luftfragten og myndighedskrav om scanning af alle luftfragtsforsendelser, som krævet af USA, betegner Bisignani som et spild af ressourcer. Han foreslår i stedet forbedret intelligent screening af luftfragten.
- Verdens regeringer er nødt til at huske, at luftfragten er en global industri og at der derfor er behov for globale løsninger, sagde Bisignani.
Generaldirektøren fastslog, at den igangværende proces med at erstatte den tunge papirgang med elektronisk e-freight er et vigtigt led i den nødvendige effektivisering af luftfragtsindustrien.
Cargo 2000 initiativet, der skal indføre fælles kvalitetsstandarder blev også fremhævet.
- Cargo 2000 har IATA’s fulde opbakning og Cargo 2000 er en del af vores anbefalede kvalitetsstandard. Men hvis Cargo 2000 skal være effektiv, så skal hele forsyningskæden leve op til kvalitetskravene.