Teknologirådet vil ikke vente på roadpricing-system, men ønsker indførelse af betalingsring omkring København her og nu med en slags brobizz-ordning.
Grønne vejafgifter på lastbiler fra 2011 og personbiler fra 2015 skal efter regeringens infrastrukturplan reducere både trængsel og CO2 udledningen. Men det er alt for lang tid ifølge Teknologirådet, der ikke vil vente 6-7 år på et dansk roadpricingsystem.
Ifølge dagbladet Ingeniøren, så forslår rådet en foreløbig betalingsring omkring København, hvor motorkøretøjer udstyres med en simpel RFID-brik, som det kendes fra BroBizz-løsningerne på broerne over Storebælt og Øresund og den østrigske maut.
- Problemerne med trængsel på vejene i hovedstadsområdet løses ikke med regeringens forslag om grønne kørselsafgifter, også kaldet road pricing. I hvert fald ikke de første mange år. Til gengæld kan en automatisk betalingsring om København etableres på halvandet til to år, skriver Teknologirådet.
Rådet erkender, at en satellitbaseret løsning, som det kendes fra det tyske maut-system, i en mere avanceret udgave er den eneste rigtige langsigtede løsning.