Regeringen har fjernet skattestoppet for transportbranchen og det er et løftebrud, siger DTL-direktør Erik Østergaard.
Som et led i søndagens skatteforlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti forøges de grønne kørselsafgifter på lastbiler. Det vil belaste erhvervet med 500 millioner kroner om året fra 2011 – ud over de 400 millioner kroner der i forvejen betales i vejbenyttelsesafgift.
- Det er et klart brud på skattestoppet og udhuler skattelettelserne, siger Erik Østergaard, der henviser til et klart løfte fra skatteminister Kristian Jensen.
På et spørgsmål fra Danmarks Transport-Tidende svarede Jensen i 8. december på et pressemøde, at kørselsafgifter for lastbiler ville være omfattet af skattestoppet, så en omlægning af kørselsafgifterne fra en fast til en variabel afgift fra 2011 ville blive omkostningsneutral for de danske transportvirksomheder.
Det blev kort efter bekræftet på et møde i Skatteministeriet, hvor ministeriet med departementschefen i spidsen oplyste, at skattestoppet både gælder roadpricing for lastbilerne fra 2011 og for personbilerne fra 2015.
- Men det løber regeringen åbenbart fra nu ved at begynde at dreje på de variable kørselsafgifter allerede to år inden de skal træde i kraft, konstaterer Østergaard. Samtidig med at vi kvitterer for, at den høje danske personskat omsider bliver sat ned, så må vi kraftigt beklage, at transporterhvervet trods krystalklare løfter nu skal bidrage til at få skatteplanen til at hænge sammen. Regeringen giver med den ene hånd og tager med den anden.