23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Letvægtscontainer i luften

Forsøg: Lufthansa sætter 1000 nye containere i drift, som skal testet frem til efteråret. Sparet vægt sparer brændstof.

Forsøg: Lufthansa sætter 1000 nye containere i drift, som skal testet frem til efteråret. Sparet vægt sparer brændstof.





Af Herbert Nielsen

Lufthansa Cargo gør klar til at teste en helt ny serie luftfragtcontainer: ULD, lavet af kompositmaterialer.

De nye containere indebærer en vægtbesparelse i forhold til konventionelle enheder på ca. 15 procent, og det kan umiddelbart omsættes til en tilsvarende mindre brændstofomkostning – eller til en bedre udnyttelse af fragtkapaciteten på flyene.

De nye containerforsøg gennemføres i samarbejde med Jettainer, der specialiserer sig i styring af luftfartsselskabers ULD, der kommer af og på flyene rundt omkring på destinationer verden over. Det er en større logistikopgave at sikre, at der er luftfragtscontainere der, hvor det er nødvendigt, og at den er vedligeholdt og flyveklar. Jettainer administrerer i dag en flåde på omkring 65.000 ULD for 12 kunder, der starter og lander på omkring 500 lufthavne over hele verden.

Storstilet forsøg

Det er ikke første gang, der indsættes ULDere lavet at kompositmaterialer i stedet for det traditionelle aluminiumsmateriale. Men det har hidtil ikke været muligt at foretage en lødig bedømmelse af komposit-containernes livstidscyklus, der udover den indledende og højere pris også indeholder opsamling af arbejdet med kontrol of reparation af alle de skrammer og buler og skader, enhederne får i løbet af et håndhændet liv.

Derfor har Lufthansa Cargo bestilt 1000 komposit-ULD, hvoraf der p.t. er leveret 400, fremstillet af fire forskellige producenter.

I drift

Disse enheder indsættes efterhånden i daglig drift ved siden af de andre typer containere, der er i drift. Og det vil så vise sig i en periode, der strækker sig frem til udgangen af dette efterår, hvordan de nye containere klarer sig i dagligdagen og eventuelt på sigt skal erstatte alle Lufthansa Cargo’s nuværende omkring 30.000 enheder.

Udover forventningerne til driftsøkonomien, besparelser i flybrændstof og gunstige miljøforhold peger initiativtagerne til forsøget også på de forventelige gevinster ved arbejdsmiljøet for lufthavnsfolk.

Hvis – eller rettere når – en container får en skade, betyder det farlige og skarpe kanter på en ULD af aluminium, mens skader på kompositmaterialer ikke efterlader de samme risici for arbejdsulykker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074