23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rederier på mange markeder

Verden rundt: Forklaringen på danske rederiers succes er, at de ikke er så afhængige af de nære eksportmarkeder.

Verden rundt: Forklaringen på danske rederiers succes er, at de ikke er så afhængige af de nære eksportmarkeder.





Danmarks Rederiforening er fortrøstningsfulde og ser trods den økonomiske afmatning ingen grund til at ”tale os ned i hullet”.

- Selv om vi absolut ikke undervurderer problemerne. Det er jo en kæmpe opbremsning, der er sket i verdensøkonomien, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen. Men det hører med i billedet, at vi i øjeblikket sejler i mange områder, som har højere vækstprocenter end dem vi kender fra Europa, USA og andre steder.

Danske rederier gør en stor indsats på Sydamerika og områder i Asien med vækst.

- Så vi sejler gennemsnitlig på nogle bedre eksportmarkeder end industrien og landbruget, som er meget afhængige af, hvad der sker i England, Sverige osv. Det er vi ikke, så også det lægger en bund under vores aktiviteter, forklarer vicedirektøren.

Han glæder sig over, at krisen ikke har ført til protektionisme, selv om man kan se lidt småstramninger rundt omkring.

- Alle topmøder i G20 og den slags forsamlinger understreger, at frihandel og protektionisme skal undgås, men vi kan godt se, at der rundt omkring er lande, som lige drejer told-skruen og den slags lidt ekstra, selv om de fortsat holder sig inden for rammerne, siger Jan Fritz Hansen.

Han fastslår, at det er vigtigt at holde øje med at den slags ikke breder sig - heller ikke selv om krisen kan friste nogle regeringer til at give efter for presset, når de oplever stor arbejdsløshed.

- Det er og bliver en kortsigtet løsning, siger han.

Nogle tidsler

Kortsigtet er det også, når skattereformforslaget, øger lønomkostningerne for de danske rederier, mener rederiforeningen.

For selv om rederne støtter det grundlæggende i udspillet, finder de det uheldigt, at pålægge de danske søfarende arbejdsmarkedsbidrag på otte procent.

- Det lyder i sig selv ikke af så meget, men når der samtidig skal kompenseres for skattelettelsen, så kommer vi i et hug op på over 15 procent i øgede lønomkostninger inden for DIS, og det er ikke et heldigt signal, mener Jan Fritz Hansen.

Han peger på, at det er at udfordre den stabilitet, som i de senere år i kraft af gode vilkår for dansk skibsfart i form af DIS, tonnageskat og handlingsplanen, har gjort København til et attraktivt sted at operere skibe fra i konkurrence med f.eks. Singapore.

- Risikoen er færre skibe under dansk flag og færre danske søfarende, og det var vel ikke meningen. Derfor ser vi gerne den tidsel fjernet fra udspillet, siger han og vender også tommelfingeren nedad for skattekommissionens forslag om, at tonnagebeskatningen prisindekseres.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.092