To veje: Godstransport og passagertransport har ikke samme opgave.
Skal man til møde i Berlin er det fint, at man kan komme derned med højhastighedstog i timedrift, og det er udmærket at der hver time er tog Odense, Århus, Aalborg.
- Men det gælder jo ikke for godstransport, og i øjeblikket smitter flaskehalse i passagertransporten af på godstransporten. Men vi ser nu en fælles erkendelse – i infrastrukturkommissionens rapport bl.a. – af, at der er nødvendigt at tænke i selvstændige ruter eller transportbaner for godstransporten, siger Tom Elmer, der er tilfreds med, at man nu anerkender, at der er forskellige behov.
- Det gavner jo havnene, som både er færgehavne og transportcentre og godsknudepunkter.
- Vi jubler over, at oplægget har støtte fra alle partier i Folketinget, og nu skal vi forhandle redegørelser, som kan give en strategi: Hvordan får vi overblik over fremtidens godstransport og sikret, at persontransportflaskehalse ikke smitter af. Det er et gennembrud, at vi nu får de investeringer i bedre veje i baneforbindelser til havne. Og det er godt, at transportministerens tanke om en landstrafikmodel, kan få et væsentligt indhold om godstransport, siger Tom Elmer.
Modellen gør det muligt, at regne sig frem til hvad det betyder for andre transportformer, hvis f.eks. taksterne sænkes på Storebæltsbroen. Hvad betyder modulvogntog for søtransport, havne og jernbane? Hvad hvis der kommer nye betingelser for jernbaneterminaler i Taastrup og Taulov og Padborg?
- Tallene vil vise hvad det betyder, hvis staten går ind og støtter. For den slags giver altid nogle afledte konsekvenser, siger sekretariatschefen. Skatteforliget skal gøre op med forskellige særordning, men vi kan se, at f.eks. diesel til biler er undtaget. Det er sikkert velbegrundet, men hvad betyder det? Hvad betyder skibsbeskatningen for flåden? Godstransport skal kunne ske på kommercielt grundlag.