Naturgas på tanken: Iveco har markedets største modeludbud af de miljøvenlige EEV-køretøjer. Men efterspørgslen i Danmark er omtrent nul.
Over de sidste to år har Iveco solgt næsten 100 Daily CNG i Sverige. Selv om de naturgasdrevne og ekstremt miljøvenlige Daily’er ikke ligefrem går som varmt brød hos broderfolket øst for Øresund, så er det ganske tankevækkende, at der i samme periode ikke er solgt en eneste i Danmark.
Årsagen er den simple – og temmelig pinlige for et land, der hvert år haler millioner af kubikmeter af Naturgas op fra havbunden under Nordsøen – at der ikke findes noget netværk af naturgastankanlæg i Danmark.
Daily CNG versionen, der blev lanceret i januar 2007, er ikke det eneste EEV-model (Enhanced Environmental friendly Vehicle) i Ivecos produktprogram. Faktisk er den italienske lastvognsproducent fra marts/april klar til at levere alle lastvognsmodeller fra otte til 32 tons totalvægt med EEV-godkendte motorer.
Dermed tager Iveco ifølge egne oplysninger for alvor den lyserøde førertrøje blandt de europæiske producenter af erhvervskøretøjer, når det gælder et EEV-klart modelprogram.
Baghjul til miljøkravSammenligner man EEV-motorerne med de efterhånden mere og mere udbredte og ganske miljøvenlige Euro-5 dieselmotorer, der bliver standard på nyproducerede lastvogne fra 1. oktober i år, så har de naturgasdrevne EEV-motorer en væsentlig mere ’grøn’ udstødning.
Men modsat Euro-normen, der er et EU-krav, så findes der intet lovkrav om, hvornår køretøjerne skal opfylde EEV-normen. Med andre ord: Indkøb af en EEV-bil er derfor helt op til den enkelte virksomheds miljøpolitik og lokale myndigheders miljøkrav til erhvervskøretøjer.
Ivecos position på EEV-markedet skyldes for en stor dels vedkommende, at en række byer i det sydlige Europa helt tilbage i 80’erne begyndte at stille krav til leverandører af eksempelvis renovation. Det dannede grundlaget for udviklingen af naturgasdrevne erhvervskøretøjer – en udvikling, der altså fortsætter i dag.
Der er i dag flere byer i Europa, som kun tillader erhvervskørsel i og nær bymidte med EEV-biler. Flere byer ventes at følge trop i de kommende år. Også den tyske maut-ordning favoriserer de miljøvenlige EEV-køretøjer.
Dansk miljøkonservatismeI Sverige er man tæt på at runde 90 naturgastankanlæg og udbygningen af en forsyningsinfrastruktur til naturgasdrevne køretøjer vil fortsætte i de kommende år. Når Danmark ikke kan matche den svenske udvikling, så skyldes det især en politisk beslutning om at prioritere naturgasforsyningen til kraft- og varmeværker og private gasfyr. Her er udnyttelsesgraden nemlig højere end i en forbrændingsmotor.
Men prisen for dansk energifornuft er desværre, at man har fravalgt de særligt miljøvenlige EEV-køretøjer i det danske bybillede.
Ren samvittighedEEV er forkortelsen for Enhanced Environmental friendly Vehicle, som er definitionen på den hidtil strengeste miljønorm - en endnu renere emissionsnorm end Euro 5.
For samfundet såvel som for virksomheder er der en række fordele ved at køre med EEV-godkendte køretøjer, hvoraf den miljømæssige fordel naturligvis vejer tungt, da EEV-motorer er væsentligt renere end Euro 5-motorer.
EEV-normen garanterer mindst 33 procent mindre partikeludslip. Partikelforureningen i de tæt trafikerede storbyer volder mange sundhedsmæssige problemer, især for børn og voksne med hjerte- og lungeproblemer, herunder astma.
Udledningen af kulbrinter er 27 procent lavere og udledningen af kulilte er 25 procent lavere end fra en lastvogn med Euro5 motor.