23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Landsklub aflyser politisk møde i Århus

Eksportchaufførernes Landsklub undrer sig over manglede interesse for møde, hvor chauffører og udvalgte vognmænd og folketingspolitikere skulle drøfte den kritiske situation for dansk international vejtransport.

Eksportchaufførernes Landsklub undrer sig over manglede interesse for møde, hvor chauffører og udvalgte vognmænd og folketingspolitikere skulle drøfte den kritiske situation for dansk international vejtransport.





Kun Enhedslistens medlem af trafikudvalget, Per Clausen, havde takket ja til invitationen til at deltage i Eksportchaufførernes Landsklubs møde i Århus i weekenden. Mødet skulle være optakten til en større politisk debat om fremtiden for danske lastvognschauffører og vognmænd, der i stigende grad trues af konkurrencen fra billigere udenlandske konkurrenter. Heller ingen af de fire inviterede storvognmænd ønskede at deltage.

- Kun én politiker har ønsket at stille op, nemlig Per Clausen fra Enhedslisten, men det er vel selvsagt for lidt til at holde et sådan møde, siger en skuffet formand for Eksportchaufførernes Landsklub, Bjarne Märcher til TTN.

- Det undrer os meget, at politikerne ikke interesser sig mere for branchen, der i øjeblikket bløder, siger Bjarne Märcher.

Mødet i Århus skulle danne grundlag for et stormøde om emnet senere på foråret.

Udflagning og social dumping

Chaufførformanden mener, at den manglende politiske interesse på lang sigt kommer til at koste det danske samfund dyrt.

- Jeg mener, at Danmark bliver ramt både direkte og indirekte af udflagningen af lastvogne og den sociale dumpning der finder sted på området, hvor man ansætter lavtlønnede udenlandske chauffører i stedet for danske chauffører. Det er ikke bare en personlig krise, når en chauffør mister et job. Det koster både samfundet dagpenge, tabte skatteindtægter. Når jobbet samtidig forsvinder til udlandet koster det også det danske samfund moms-indtægter og indtægter fra selskabsskatten. Samtidig ved vi, at rigtigt mange udenlandske transportvirksomheder ikke tager trafiksikkerhedsmæssige forhold som vedligehold af bremser og udskiftning af dæk lige så alvorligt som danske. Det kommer til at koste på trafiksikkerheden. Alt i alt venter, der det danske samfund en kæmperegning for den politiske ligegyldighed, vi oplever, siger Bjarne Märcher.

Han påpeger, at mange storvognmænd, hverken betaler pension eller andre former for social sikring for de udenlandske chauffører.

- Hvis de bliver syge eller andet skulle indtræffe har de slet ikke noget socialt netværk til at hjælpe, siger Bjarne Märcher.

Urimelige rammevilkår

Chaufførformanden giver også drøje hug til politikerne for de forholdsvis stramme rammevilkår, som vognmandserhvervet og chaufførerne bliver budt i Danmark, sammenlignet med udlandet. Herunder på køre- og hviletidsområdet.

- Hvis det objektive ansvar var gældende, uanset hvilket land i Europa man som vognmand kommer fra, så var det heller ikke sikkert, at der ville være så stor interesse for at oprette datterselskaber i andre EU Lande, siger Bjarne Märcher.

Eksportchaufførernes Landsklub har ikke tænkt sig, at kaste håndklædet i ringen.

- Bestyrelsen vil på et møde 7. marts, hvor vi så vil diskutere, hvad vi gør fremover for at sikre politisk bevågenhed. Jeg er sikker på, at chaufførerne ikke stiltidende vil blive ved med at se på at deres job forsvinder ud af landet, slutter Bjarne Märcher.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078