Flere rederigiganter følger i kølvandet på Maersk Line og varsler rateforhøjelser i de kommende måneder.
Først fulgte tyske Hapag-Lloyd det danske eksempel og nu har APL, der er en del af det Singapore-baserede Neptune Orient Line, og franske CMA CGM varslet, at man forhøjer raterne på trafikkerne mellem Europa og Asien.
Det skriver britiske Transport Intelligence.
APL har annonceret, at man i de kommende uger vil forhøje raterne på både de vest- og østgående trafikker mellem Asien og Europa.
- Fra 15 marts forhøjes raterne på de østgående trafikker med 175 USD per container for papir og skrot materialer, mens raterne forhøjes med 100 USD per container for øvrige varer. Fra 1. april forhøjes raterne på de vestgående trafikker fra Asien til Europa med 250 USD, hedder der fra APL, der begrunder rateforhøjelsen med det nuværende uholdbare niveau, der ikke engang kan dække de variable omkostninger.
CMA CGM har annonceret ratestigninger på alle ruter i rederiet containernetværk. Det gælder især fra Asien til Europa, fra Asien til Middelhavsområdet, Indien/Pakistan til Europa og fra Asien til Sydamerika.
Også CMA CGM betegner det nuværende rateniveau som uholdbart.