Peter Thornberg, Dansk Transportoptimering, fastslår, at skarpe reaktioner går efter budbringeren og forsømmer at se citat i den overordnede sammenhæng, det blev givet i.
Danmarks Transport-Tidendes referat af direktør Peter Thornbergs indlæg på TØF’s Godskonference har resulteret i skarpe reaktioner. Men Dansk Transportoptimerings direktør mener, at reaktionerne bygger på en misforståelse.
- Det er for det første ikke min egen opfattelse, jeg har fremført. Vi har igennem de seneste 12 år arbejdet for mange transportkøbende virksomheder; store som små, som føler, at de er blevet præsenteret for kollektive udmeldinger fra transportørerne, uden dokumenterede begrundelser for prisstigninger og tillæg i forbindelse med de konkrete transportopgaver, som transportøren udfører for dem. Enkelte af disse transportkøbere, har i den forbindelse talt om pay-back time, siger Peter Thornberg.
Den røde tråd i Peter Thornbergs indlæg på godskonferencen, var transportkøbernes behov for en aktiv samarbejdspartner, der kunne levere skræddersyede løsninger. Et sådant partnerskab kræver åbenhed mellem partnerne.
- Jeg nævnte transportkøbernes oplevelse, som et eksempel på, at skellet mellem transportudbydere og -købere øges, hvis man ikke kommunikerer åbent og dokumenterer tingene, siger Peter Thornberg, der også kategorisk afviser, at han på nogen måde har antydet ulovlige karteldannelser.
- Vi føler, at vi generelt har et godt forhold til og samarbejde med transportørerne og deres brancheorganisationer, som vi har haft tæt dialog med igennem årene; fordi vi ikke kun fokuserer på bundlinien, men også på løsninger og konceptforbedringer, som giver gode aftaler for begge parter. Netop af den årsag har vi igennem hele vores levetid altid arbejdet efter en afregningsmodel overfor vores kunder, som ikke honorerer os på basis besparelser, slutter Peter Thornberg.