FDL-formand Christian Jensen: Danske varer skal transporteres af danske chauffører.
Formanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, Christian Jensen, bakker de franske vognmandsorganisationer op i deres forsøg på at forhindre, at flere østlande fra 1. maj i år kan køre cabotage-kørsel i Frankig.
- Det kan godt være, der er nogle virkelighedsfjerne pladder-euro-liberalister, der vil kalde det protektionisme, men det synes jeg vi skal se bort fra, siger Christian Jensen, der synes, at man godt kan forsvare cabotage-nej’et i den nuværende økonomiske situation.
- Vi kan yderligere forsvare det ud fra det udgangspunkt, at cabotagekørsel mellem Europas lande fra første begyndelse, kun har været attraktivt for lande med det absolut laveste omkostningsniveau. Og der har Danmark jo i sagens natur altid været ude af betragtning i kraft af vores verdensmesterskab i højeste omkostninger og høje lønomkostninger, siger Christian Jensen.
Han peger på, at chauffører og vognmænd fra Østeuropa bliver lokket med gyldne løfter til at køre cabotage i det vestlige Europa, hvor de må leve under usle forhold.
Social ansvarlighed- Social ansvarlighed over for disse vognmænd og chauffører er sandt at sige en by i Rusland, siger Jensen, der opfordrer danske vognmænd til at forene kræfterne mod den ulige konkurrence.
Udenlandske chauffører og vognmænd skal efter hans mening operere på lovens grundlag og derefter med respekt for, at de også krav på anstændig behandling efter kl. 16.00 og i weekenderne.
- Jeg og FDL er ikke bange for at sige: danske varer skal i videst mulig omfang transporteres af danske vognmænd med danske chauffører bag rattet, siger Jensen. Vi må så kræve af den danske regering, at vi får den mulighed ved ramme vilkår, der giver os muligheden herfor.
Og branchen må stå sammen i de organisationer, der ifølge Christian Jensen ”tør kæmpe for, at vi kan bevare så meget af et dansk transporterhverv som muligt - også i årene fremover”.