Forventet forbrug på ny Volvo-motor
I kombination med I-shift er den nye motor et godt bud på drivlinien i en sættevognstrækker til national distribution.
Af Finn Bjerremand
H & P Frugtimport A/S i Vinding var blandt de allerførste i Danmark, til at få leveret en af de nye Volvo FM lastvogne med den nye og meget omtalte 11 liters motor.
Den nye Volvo er samtidig den første lastvogn, som virksomheden har fået leveret med automatiseret gearskifte. Vi har fået forbrugstallene på H & P Frugtimports nye Volvo for en strækning over 14.289 km, hvor vognen har haft et forbrug på 6.042,30 liter diesel – svarende til en forbrugsfaktor på 2,36 km pr liter diesel.
Måleperioden starter allerede ved 6.600 km. Men nøjes man med at fokusere på forbruget efter at vognen har passeret 10.000 km - hvor den må forventes at være kørt bedre til - ligger forbruget lidt bedre. Over en strækning på 10.650 km har vognen således brugt 4.166,1 liter diesel svarende til 2,556 km pr. liter.
Forbruget af AdBlue ligger fra den 7. december og frem til den 23. januar mellem 8,1-8,8 % af brændstoffet.
- Med hensyn til dieselforbruget, så ligger det meget tæt på det, vi er vant til. Da det jo er distributionskørsel det hele, vil der altid være mange start og stop samt kørsel i bytrafik, siger Ib Poulsen, der er driftschef hos H & P Frugtimport A/S i Vejle.
Ib Poulsen er ansvarlig for driften i vognmandsfirmaet, der råder over 25 trækkere-trailere, 2 forvogn-kærrevogntog samt 2 forvogne.
Driftschefen siger til Trans Inform at virksomheden har sat øget fokus på både miljø og sikkerhed, og det vil smitte af i den fremtidige drift. For eksempel er det også et ufravigeligt krav, at chaufførerne skal benytte sikkerhedsseler i lastvognene, ligesom de skal overholde køre- og hviletidsbestemmelserne.
fba@transinform.com