Det gamle dampskib sank, blev bjærget og er nu kommet til et tysk museum.
Af Finn Bjerremand
Det gode gamle dampskibet Duncan, der er mere end 100 år gammel, og som i 2002 strandede i nærheden af Kalundborg, blev forleden transporteret til sin nye havn i Tyskland.
Turen foregik ikke som man kunne forvente ad søvejen, men derimod ombord på en Goldhofer blokvogn bygget op med vanger fra Give Sværgods.
Duncan blev meget kendt i Danmark, da dampskibet med den russiske skipper Valentin bag roret i 2002 var med ved dampfestivalen i Vejle. Senere gik det knap så godt, fordi skibet sejlede på grund i nærheden af Kalundborg, og da Switzer ville trække skibet flot, kæntrede det. Derefter lå det på bunden af Kalundborg Fjord i næsten et år inden det blev bjærget op på fast grund.
Siden lå det bare hen, indtil der i efterår kom gang i transporten til de nye ejere - et museum i Tyskland.
Sværgodschauffør Mogens Dyhr stod med sin nye MAN og en Goldhofer blokvogn for transporten fra Kalundborg og frem til museet i Pütnitz ved Damgarten i det tidligere Østtyskland.
Det gamle dampskib havde mistet styrehuset og alt hvad der stak op, så højden var ikke det store problem under transporten.
Totalvægten på transporten lå omkring 150 ton og den samlede længde på ca. 45 meter.
Duncan blev oprindelig bygget i Viipuri i Finland, inden byen blev overtaget af russerne. Det er meningen at de nye ejere vil restaurere Duncan i løbet af de næste to-tre år, så det kan komme til at sejle igen.
fba@transinform.com