23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Effer tager det lange stik

Unik støttebensløsning overflødiggør frontstøtteben, når ny krangeneration løfter gods ud over forenden.

Unik støttebensløsning overflødiggør frontstøtteben, når ny krangeneration løfter gods ud over forenden.





Af Finn Bjerremand

Den italienske kranproducent Effer, der i Danmark er repræsenteret af Effer Krancenter i Silkeborg, har netop taget et nyt og stærkt stik hjem i konkurrencen om at udvikle bedre og stærkere kraner, der samtidig er lettere.

Den nye generation crosstab-kraner er opbygget i en ny armstruktur, som har den unikke evne, at de kan løfte ud over forenden uden at have monteret ekstra frontstøtteben.

Det skyldes det helt nye crosstabfundament, hvor støttebenene står skråt ud i en vinkel på siden af vognens forende, når kranen er stillet op. Det højre støtteben skydes hydraulisk ind i fundamentet, når det er i kørestilling, mens det venstre svinges hydraulisk rundt og ligger på langs med vognen, når det er i kørestilling.

Men der er masser af andre finesser ved den nye kran. Den første er netop leveret til det nordjyske vognmandsfirma P. Rise i St. Restrup.

Miljøet tæller

Kranen til det nordjyske firma er en Effer 1355 8S med en 6 udskuds flyjib i en heavy duty version, der er en videreudvikling af Effers succeskran 1250.

Kranen er bygget op på en ny miljøvenlig Scania R480 8x4, der er udstyret med den nye 13 liters Scania motor, som overholder Euro 5 normen ved anvendelse af to-trins kølet EGR. For vognmandsfirmaet P. Rise er netop det et vigtigt punkt, fordi Aalborg netop har indført en ny miljøzone, så ældre lastvogne ikke længere kan køre ind i byen.

Lang og stærk

Kranen, der er fremstillet i en Veldox stållegering, er også udstyret med Wind & Drive system, der er et unikt krogsystem, som er konstrueret så wirehjulet til spillet altid sidder på samtidig med krogen.

Desuden kan kranen altid pakkes sammen med både flyjib og spillet monteret, og det er et mægtig stort plus. Mange kranopgaver udføres på tid, og det drejer sig om at være så effektiv så mulig. Løfteopgaven skal udføres og så må kranvognen ikke holde for længe for at pakke ud og pakke sammen.

Det er netop den lastvognsmonterede krans styrke at den hurtig kan blive hejseklar. Kranen har i grundudførelsen et moment på 94,8 tm. Den nye Effer har en kapacitet så den på:

– 31,96 meter arm i vandret stilling kan løfte 1.165 kg.

– 36 meters højde og ca. 10 meter ude løfter kranen 1.110 kg.

– 12 meter vandret arm er løftekapaciteten på 5.670 kg.

For at kunne køre med spil og grab m.v. er der ført slanger med koblinger helt frem til krogen.

Totalleverance

Effer Krancenter, der er en del af Dieselhuset i Silkeborg, har stået for den totale leverance af både chassiset, kran og den komplette opbygning, der er særdeles flot lavet. Det er både muligt at anvende et lad til kranvognen eller køre med en tilkoblet trailer. Vognen er også spækket med kameraer som omfatter cyklistkamera, bakkamera og udskydelige kameraer til begge sider, så chaufføren hurtig kan sikre sig udsynet bagud ved kørsel med f.eks. brede emner som pavilloner m.v., der ellers let spærrer for udsynet i spejlene.

Hos Effer Krancenter er det kransælger Per Foldager, som har stået for hele salgs- og leveringsopgaven.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141