Udledningen af kvælstofilter (NOx) og partikler fra dieselmotorer, reguleres lovmæssigt via Euro-normerne. I øjeblikket er det Euro 4 der er gældende, og fra 1. oktober 2009 træder Euro 5 lovkravene i kraft.
For alle dieselmotorer gælder det, at sænker man udslippet af f.eks. NOx, så stiger udslippet af partikler - og omvendt. Til og med Euro 3 har producenterne kunne overholde lovkravene ved at optimere forbrændingen inde i motoren.
For at klare Euro 4 lovkravene blev det imidlertid nødvendigt at behandle udstødningsgasserne efter de har forladt motoren.
Når en dieselmotor arbejder brændstoføkonomisk optimalt og samtidig overholder Euro 4 eller Euro 5 lovkravene, bliver der brændt en stor mængde partikler af, men udslippet af NOx er højt. Da det ikke er muligt at sænke begge udslip samtidigt ved forbrænding i selve motoren, står valget mellem to forskellige efterbehandlingssystemer:
SCR-systemet fjerner NOx når det forlader motoren ved at tilføre midlet AdBlue, der binder NOx for efterfølgende at kunne ”fange” dem i katalysatoren.
EGR-systemet fører en del af udstødningsgasserne retur i motoren for at forbrænde NOx, medens det højere partikeludslip fanges i en partikelkatalysator.
- Volvo har valgt SCR-løsningen, fordi motoren kan indstilles brændstofoptimalt. Med EGR slipper man ganske vist for tilsætningsstoffet AdBlue, men motoren kan ikke indstilles økonomisk optimalt, mener Volvo, der også peger på, at den varme udstødningsgas, der recirkuleres i motoren, gør motoren så varm at serviceintervallerne halveres.
Serviceintervallerne hos Volvo er fortsat op til 100.000 km.