Som det første medie i Europa kan Trans Inform bringe en kort prøvekørsel af verdens stærkeste serieproducerede lastvogn.
Trans Inform har som det første medie i Europa haft lejlighed til at lave en kort prøvekørsel af den nye Volvo FH 16 med 700 hk motor. Med den nye motor har Volvos sat ny rekord for lastvogne og lastvognsmotorer i hele verden.
Kræfterne har igen fået en lille tand opad i det evige race, der er udløst af ønsket om at kunne komme hurtigere fremad med stadig større læs.
Volvo er lykkedes godt med den nye motor, der arbejder meget smidigt. Førstegangsindtrykket er et reduceret støjniveau ved tomgangskørsel. Det mærkes markant, at støjniveauet er sænket 2 DB i tomgang og det er en klar forbedring af arbejdsmiljøet - selv om motoren helst ikke skal gå for meget i tomgang. Der er dog opgaver, hvor chaufføren er nødt til at lade motoren arbejde, f.eks. ved brug af kran og lignende.
Umiddelbart kan jeg ikke sige, at motoren føles væsentlig stærkere end Volvos tidligere topversion 660.
Det er nærmest umuligt at føle det så nøjagtigt, når ikke man kører i en 660’er hver dag og så har mulighed for at sætte sig ind bag rattet i 700’ for at sammenligne.
Men et forhold kan jeg dog registrere. Motoren har fået et større område i omdrejningsfeltet, hvor den kan arbejde og denne smidighed har betydning, idet man kan klare sig med færre gearskift eller køre længere i gearene.
Testvognen, som Volvo havde stillet til rådighed, er en to-akslet trækker med en lastet trailer, og der var ikke videre modstand til den store motor. Den store motor er helt klart en Volvo-version som har sin berettigelse inden for kørsel med modulvogntog, kørsel ude på Vestlandet i Norge, samt til tunge specialtransporter.
Jeg kunne tydeligt fornemme den gode trækvillighed. Ved at låse vognens gearkasse i manuel og lade den trække helt nede i kælderen, oplevede jeg hvordan den kunne ”komme igen” helt nede fra 600-700 omdrejninger i minuttet.
Kun med I-shiftFH16 700 er som standardudstyr udstyret med Volvos egen I-Shift gearkasse, og der er vel at mærke ikke andre alternativer. Vognmanden, der drømmer om selv at kunne få lov til at rykke i en gammeldags gearstang, er ikke en potentiel kunde til en FH16 700.
Det skyldes ikke mindst, at det drejer sig om, at kunne håndtere de mange kræfter, så de lander ude ved baghjulene, uden at det går op i et megastort brændstofforbrug.
Volvo hævder at den nye motor, der er en Euro 5 version, ikke skal bruge mere brændstof end den gamle 660 hk version til det samme arbejde. I-Shift gearkassen, der er blevet opdateret på softwaresiden til den nye motor, arbejder rigtig godt. Det hele er afstemt meget fint, og det er en fornøjelse at køre med den nye FH16 i 700 hk versionen.
Kører forrestBagakslen er med navreduktion, hvilket er en nødvendighed, for at kunne overføre kræfterne til vejbanen. Den eneste umiddelbare synlige forskel ud over emblemerne, er den lidt større katalysator, som er en hjørnesten i Volvos jagt efter større effekt.
Med de opdateringer som Volvo gennemførte på hele sit program – og hvor netop FH16 fik en særlig opgradering sidste år - samt udviklingen af den nye motor, kører Volvo et stykke foran konkurrenterne.
De kunder som vælger en ny 700 går næppe galt i byen.
Senere på året vil vi bringe en mere udførlig beretning om testkørslen af den nye Volvo i mere relevante versioner med flere aksler og med nordisk vogntogsvægt på 60 ton.
fba@transinform.com