Forliget om fremtidens trafikplan har for alvor sat godstransporten på den politiske dagsorden.
Af Lars Lassen og Gwyn Nissen
En havnepakke og en række tiltag på godstransportområdet viser, at politikerne tilsyneladende så småt begynder at forstå godstransportens samfundsmæssige betydning.
Dermed er forliget om fremtidens trafikplan også en betydelig sejr for godstransportbranchens målrettede lobby-arbejde i gennem de sidste 4-5 år - selv godstransportens bid af lagkagen på 94 mia. kroner er ganske beskeden.
Overordnet er forligspartierne enige om, at dansk erhvervsliv også fremover skal kunne nyde godt af et af de mest effektive transport- og distributionssystemer i verden. Derfor vil man udbygge vej- og baneforbindelser til havnene. Man vil også skabe bedre muligheder for afviklingen af den samlede godstransport, blandt andet for at mindske CO2-udledningen.
Blandt andet er det besluttet at forlænge modulvogntogsforsøget ud over de tre år, der allerede er aftalt.
VejeneDanske Havnes ønske om en særlig havnepakke er blevet belønnet. Forliget fremhæver særligt behovet for vej- og baneforbindelser mellem havnene og det overordnede vejnet.
De konkrete projekter, der er prioriteret i forliget er her:
Bedre vejforbindelse til Esbjerg Havn (150. mio.), bedre adgang til Rønne Havn fra statsvejen mellem Rønne og Åkirkeby (15 mio.), opgradering af Kongevejen i Helsingør (53 mio., forbedringer af vejen mellem Holbækmotorvejen og Kalundborg (200 mio.), udbygning af motorvejen mellem Nørresundby og Bouet nord for Limfjordstunnellen (70 mio.), etablering af en bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Motorring 3 (150 mio.), anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (400 mio.), statsligt bidrag til anlæg af en ny forbindelse over Odense Kanal (125 mio.)
Dertil er der afsat midler til forundersøgelser af en ny omfartsvej ved Grenå mellem Rute 16 og Grenå Havn (5 mio.), samt undersøgelse vedrørende yderligere opgraderinger af Rute 34 på strækningen mellem Herning og Skive samt rute 26 mellem Skive og Hanstholm, bl.a. for at styrke adgangen til Hanstholm Havn (10 mio.).
JernbanenForligspartierne er også enige om behovet for forbedringer for godstransporten, men erkender samtidigt at godstransport på bane primært er aktuelt på lange transporter. Ud over de ganske store generelle forbedringer og udbygninger på jernbanen, så er der afsat en pulje på 200 mio. kroner til fremme af gods på jernbane. Penge, der blandt andet skal anvendes til at forbedre havnens forbindelse til banenettet.
I modsætning til vejinvesteringerne, så er forliget mindre konkret, når det gælder godsbaneprojekterne, hvor der i de fleste tilfælde kun er afsat midler til forundersøgelser.
- Der er afsat 10 mio. kroner til at analysere mulighederne for etableringen af en kombiterminal ved Køge i forbindelse med den nye jernbanelinje København-Køge-Ringsted. Her forudsætter man også betydelig privat involvering – evt. et OOP-projekt.
- Mere konkret er beslutningen om at yde et tilskud på op til 10 mio. kroner til etablering af et nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn.
Endelig er der afsat fem millioner kroner allerede i år til en screeningsundersøgelse af en række mulige projekter, for at vurdere projekternes potentiale for styrkelse af godstransporten på jernbanen.
RastepladserGodstransporten har også fået opmærksomhed på flere mindre områder. Dels er der allerede i år afsat 20 mio. kroner til forbedring og udbygning af eksisterende rastepladser. På længere sigt skal Vejdirektoratet udvikle en langsigtet udbygningsplan for rastepladser og side anlæg, der skal præsenteres i forbindelse med den Godstrategiplan, som regeringen har i støbeskeen.
Trængsel er ikke løstMichael Svane fra DI Transport roser transportministeren og forligsparterne for aftalen.
- Det gælder os, at det er et bredt forlig og aftalerne omkring den kollektive trafik kunne ikke gøres bedre, siger Michael Svane, der glæder sig over, at der også er afsat penge til bedre forbindelser til havnene, til at forbedre godstrafikken på skinnerne, ligesom parterne allerede på nuværende tidspunkt er blevet enige om at forlænge forsøget for modulvogntog.
- Men på trods af de gode intentioner vil vi fortsat have trængsel på de danske veje. Vi har ingen forventning om at køerne bliver afskaffet fra en dag til den anden, men der er ikke penge nok i aftalen til vejsektoren, siger DI-direktøren.
Han frygter, at de mange 100.000 spildtimer kan blive til en million spildtimer på det overbelastede danske vejnet.
- Der er heller ingen grund til at male et sort billede af det hele, men vi vil presse på for at få flere penge til vejene, siger Svane, der sætter sin lid til, at den nye aftale også indebærer, at der i de kommende år løbende bliver taget stilling til den danske infrastruktur.
Husk de internationale godskorridorerInternational Transport Danmark efterlyser midler til dansk-tyske infrastrukturinvesteringer på godskorridoren over landegrænsen i Sønderjylland
- Langt størstedelen af godstrafikken foregår, og vil i fremtiden foregå, over den dansk/tyske landgrænse. I 2006 var godsmængden her 28,9 mio. tons mod 7,5 tons over Femern Bælt. Den planlagte Femern Bælt-forbindelse vil primært afhjælpe transittrafikken. Vi opfordrer derfor politikerne til, at de i fremtidige forhandlinger om udmøntning af aftalen sikrer, at vi undgår yderligere flaskehalse ud og ind af landet. Derfor skal både jernbanen og vejnettet udbygges i hele Jyllandskorridoren, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen og fortsætter:
- Vi mangler klare planer for, at politikerne også husker at prioritere godskorridorerne til vores eksportmarkeder. Det har afgørende betydning for den internationale godstransport, at regeringen kommer i dialog med den tyske regering for at få sammenhæng i de tyske og danske investeringsplaner på tværs af grænserne.
Der skal flere midler tilDansk Transport og Logistik betegner trafikaftalen som positiv for transportvirksomhederne.
- En afgiftsomlægning kan nok øge incitamentet til at udnytte de massive investeringer i den kollektive trafik. Men for godstransporten er det afgørende, at regeringen fra starten har meldt ud, at der ikke bliver tale om yderligere belastninger af transporterhvervets rammebetingelser. Derfor er aftalens udfald positivt for os, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Men de 94 mia. kr. rækker desværre ikke langt nok i forhold til det massive behov, der er for investeringer i infrastruktur.
- Vi roser de nye principper om en rullende langtidsplanlægning og en infrastrukturfond med øremærkede midler, men vi beklager, at der stadig er alt for få penge til at modvirke trængslen på vores veje i de kommende år. De fleste af de 94 mia. drejer sig om vedligehold samt investeringer, der alligevel skulle have været foretaget. Med de trængselsproblemer, som DTLs medlemsvirksomheder dagligt møder, skal der flere midler til, siger Østergaard.