Elektronisk sikring af trailere skal sikre værdierne. Transguard står bag en lille revolution på markedet.
Efter flere års udviklingsarbejde og en kamp for at få systemet godkendt er det vestjyske firma i-protect nu klar til at markedsføre sit patenterede elektroniske sikringssystem Transguard i Danmark og resten af Europa. Det sker blandt andet med Vækstfonden og Videnskabsministeriet i ryggen.
- Der bliver hvert år stjålet for milliarder af kroner værdier fra lastbiler og trailere, siger direktør og medejer af i-protect, Frede Graversen, om baggrunden for udviklingen af Transguard.
Transguard virker som en elektronisk spærre af såvel hjulene som dørene. De to systemer virker uafhængigt af hinanden og kan kun åbnes ved hjælp af syv-cifrede koder. Det kan enten være en fast kode, som vognmanden bruger, eller skiftende engangs-koder, som chaufføren får via sms/telefon, når han skal bruge dem.
- Efterforskning viser, at der ofte er insiderviden i forbindelse med tyverier, og når skaden er sket begynder diskussionen om, hvem der har ansvaret og hvor tingene er forsvundet, siger Frede Graversen. Det er ofte transportøren, der kommer i klemme, men nu har vognmanden en chance for at sikre sig selv og fjerne mistanken fra egne medarbejdere.
En anden fejlkilde er, at chauffører kan komme til at køre af sted med en forkert trailer bagpå – også det råder Transguard bod på.
GodkendelseDet sværeste har ikke været at få systemet til at virke, men derimod at få Transguard godkendt. De første tilbagemeldinger var nedslående – såvel herhjemme som i færdselsstyrelserne i otte andre europæiske lande.
- De sagde dog nogenlunde enslydende, at hvis vi kunne få en TÜV-godkendelse i Tyskland, så ville det hjælpe på sagen, forklarer Frede Graversen.
Det holdt også stik, og Transguard er nu klar til at blive taget i brug og markedsført i Europa.
Herhjemme har i-protect valgt at indgå et samarbejde med Knud Hansen i Padborg, som forhandler, servicerer og monterer systemet, der koster knap 10.000 kr. pr. trailer.
Familie-virkeTransguard bliver fremstillet i broderen, Aksel Graversens, virksomhed Uni-el i Rimmerhus ved Videbæk, og er under udviklingen blevet testet i transportvirksomheden Combino i Toftlund.
- Jeg er ikke fra branchen, og derfor har det været guld værd, at jeg har kunnet lære så mange ting af Mikael Olesen fra Combino, siger Frede Graversen.
i-protect har i udviklingsfasen desuden samarbejdet med trailer-producenten Krone, som blandt andet har giver i-protect husly på en af transportudstillingen IAA’s største stande i Hannover.
- Det er jo en fantastisk god mulighed for en lille dansk iværksættervirksomhed som vores, siger Frede Graversen.
i-protectVestjyden Frede Graversen etablerede i 2003 virksomheden i-protect, som han er hovedaktionær i. Han har en baggrund som ingeniør og var i en årrække ansat inden for tv-kommunikation hos blandt andet det daværende Arcodan i Sønderborg og hos Triax i England. I den tid tog han også en MBA fra universitetet i Cambridge. Frede Graversen er 48 år, er gift og har børn.
Professionel bestyrelseIdémanden til den elektroniske sikring af trailere, Henrik Jepsen, er ligeledes aktionær i virksomheden og det samme er tre såkaldte business-angels, Stig Helmer Jørgensen, Ove Møller Nielsen og Peter Lerche, der ikke kun bidrager med kapital, men også med deres viden og erfaring.
Derudover har i-protect modtaget tre millioner kroner fra Vækstfonden og en million kroner fra Videnskabsministeriet.
gwyn.nissen@transinform.com