TX Logistik vil kapre gods fra vognmændene til jernbanen. Etablering i Danmark efter overtagelse af Kombi-Dan.
Af Gwyn Nissen
TX Logistik har for alvor etableret sig i Danmark med overtagelsen af det tidligere Kombi-Dan. Selskabet kører fire ugentlige tog ud af Taulov og Padborg.
Selskabets direktion, CEO Karl Michael Mohnsen og Raimund Stüer, var forleden i Danmark for at præsentere TX Logistik for den danske transportbranche.
I den forbindelse havde vi mulighed for et eksklusivt interview med TX Logistiks ledelse.
- Markedet vil skifte dramatisk, nu hvor Danmark har et reelt valg, siger TX Logistiks øverste chef, Karl Michael Mohnsen.
I Danmark siges det, at godstrafikken på jernbane er ikke-eksisterende – hvad vil TX overhovedet i Danmark?- Vi koncentrerer os om markeder, hvor der efter vores mening er behov for mere godstrafik på jernbanen. Og der hvor der er meget vejtransport, er der også behov for gods på banen, siger Raimund Stüer.
Karl Michael Mohnsen peger desuden på, at TX ikke hæfter sig så meget ved, hvad andre siger om markedet.
- Netop fordi der er så lidt gods på jernbane i Danmark er det et interessant marked for os. Det betyder, at der er et potentiale i at flytte godstrafik fra vej til banen. Der hvor 90-95 procent af godset bliver flyttet på veje, vil vi prøve at flytte gods til jernbane. Ikke fra andre godsbaneselskaber, men derimod fra lastbilerne.
- Vi tror, at vejtransporten får det sværere i de kommende år. Det gælder både dieselpriserne, der givetvis vil stige igen henover årene, men ikke mindst trængslen er et problem på vejene.
Derfor er gods på jernbanen ikke kun et godt økonomisk alternativ, men også et samfunds- og miljømæssigt godt alternativ til at transportere gods på vejene, vurderer Mohnsen.
Danmark stor nokI Danmark er afstandene meget små, kan det overhovedet betale sig at flytte god fra vej til bane?- Østrig og Schweiz er også små lande, men her er det lykkedes os at skabe en god trafik over alperne. Danmark er dels et transitland for Norge og Sverige, hvilket i sig selv giver nogle muligheder, men Danmark har også en stor eksport af temperaturfølsomt gods, som der er et potentiale i at flytte over på skinnerne, siger Raimund Stüer.
Karl Michael Mohnsen peger på Danmark som et vigtigt mellemled.
- Det er problematisk, at Danmark ikke har udviklet den kombinerede trafik mere. Nu lukker vi ikke kun hullet til Norden, men vil sammen med kunderne også udvikle nye løsninger for transportbranchen i Danmark, som får hurtige og grænseløse forbindelser til store dele af Europa.
Raimund Stüer tror, at den danske transportbranche har ventet på denne mulighed og på, at der er nogen, der vil udvikle den kombinerede trafik sammen med dem.
Én løsning- Man kan sige, at i forhold til de etablerede togselskaber, så undgår vi såvel de tekniske som kulturelle problemer, som de har, fordi de skal kæde deres transport sammen af en række landes individuelle jernbaneselskaber, der har forskellige systemer og medarbejdere.
Mens de kører fra land til land, kører TX Logistik egne tog, som vi kan køre over grænserne uden lokomotivskift. Vi tager desuden ansvaret for hele afviklingen, siger Mohnsen.
- Kunderne kan hoppe flere mellemled over, fordi de kan bestille direkte hos TX, påpeger TX-ledelsen. Vi kører vores egne tog og vi kontrollerer arbejdet i terminalerne. Det er afgørende for os i forhold til den kvalitet vi leverer til kunden. Vi kender vores kunders udfordringer, og vi ved, at de ikke vil vente forgæves ved en terminal i timevis.
Raimund Stüer fra TX-ledelsen understreger, at TX Logistiks grænseløse, europæiske jernbanenet ikke er en idé:
- Det eksisterer allerede. Vi vil re-designe jernbanetrafikken i Europa i samarbejde med moderne virksomheder, som tænker i udvikling.
TX LogistikTX har forbindelser til Verona og Milano i Italien i syd, til de store containerhavne Rotterdam og Hamborg i vest, til Eskilstuna/Stockholm i nord.
Fra Taulov/Padborg er der p.t. fire ugentlige afgange til Italien.
Selskabet planlægger nye aktiviteter i Belgien, Norge, Holland samt i Frankrig.
Inden længe vil kunder også kunne følge deres transport i real-time hele vejen – fra den er kørt ind på en terminal til den er transporteret til ankomststedet klar til afhentning.
HistorienTX Logistik AG blev etableret i 1999 i Bad Honnef i Nordrhein-Westfalen. I begyndelsen koncentrerede selskabet sig om den nord-syd-gående trafik over alperne og etablerede selskaber i Østrig, Schweiz og Sverige.
Siden 1. januar 2009 har TX Logistik også et dansk datterselskab, som er opstået efter at TX har overtaget Kombi-Dans aktiviteter.
TX Logistik transporterer blandt andet nye biler, kører kombinerede trafikker, samt containere fra søhavne og indlandshavne.
TX Logistik forventer i 2008 en omsætning på 125 millioner euro. Markedsandelen i Tyskland er to procent. Selskabet har 260 medarbejdere.
TX Logistik ejes til 49 procent af selskabets grundlæggere samt af Trenitalia (51 procent), som er et datterselskab af de italienske statsbaner.
gwyn.nissen@transinform.com