Den danske transportkoncerns position er efter opkøb styrket såvel i Danmark som i Europa, vurderer Jens Bjørn Andersen.
Af Björn Helmke, Jan Peter Naumann og Gwyn NissenDSV er stadig ved at indarbejde købet af ABX i organisationen. Hvad betyder købet af ABX i forhold til DSV’s udvikling som Global Player?
- Vi opnår et af de mål, som vi har forfulgt i lang tid, nemlig at vokse til det dobbelte inden for luft- og skibsfragt.
Især i Sydeuropa er vi nu væsentlig stærkere, især i Frankrig og Spanien. I Frankrig bliver vi fordoblet og i Rusland, hvor DSV tidligere har haft det svært, har vi nu også en bedre udgangsposition. Også i Tyskland er vi væsentlig stærkere.
Men der er sikkert også nogen bitre piller, som DSV har måttet sluge i forbindelse med overtagelsen?- Der er væsentlig mere velsmagende medicin end der er bitre piller.
ABX er et godt foretagende – ellers havde vi ikke købt det. Sammenlignet med vores sidste store overtagelse, nemlig købet af Frans Maas, hvor der var nogle store sorte huller, er der ikke tilsvarende så alvorlige sager i forbindelse med ABX.
Efter overtagelsen af Frans Maas, måtte DSV’s tidligere direktør, Kurt Larsen, erkende, at integrationen tog væsentlig længere tid end planlagt. Hvad gør du denne gang, for at undgå at skulle komme med en lignende melding i forbindelse med ABX?- Måske tog integrationen af Frans Maas længere end man havde forventet – det afhænger af, hvilken synsvinkel man har på sagen. Vi har helt sikkert på nogle områder vist virksomheden Frans Maas for lidt respekt – ikke mindst på det hjemlige marked i Holland – hvilket vanskeliggjorde integrationen.
I forbindelse med ABX må vi vise lidt større ydmyghed, respektere vores nye kolleger og bevare det gode potentiale.
Men vi lægger os også i selen for at gennemføre sammenlægningen hurtigst muligt. Det er vigtigt for markedet, at vores kunder ved, at vi er én enhed.
Hvornår forventer du, at integrationen med ABX vil være afsluttet?- Vi har meddelt fondsbørsen, at processen vil tage tre år. Hvis det gik efter os, ville vi gennemføre den meget meget hurtigere.
Men det forhindrer lokale regler og love, som vi holder os til. I USA er processen for eksempel allerede tæt på at være afsluttet. I Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien er der dog andre regler. Vi vil tale med medarbejderrepræsentanter, fagforeninger og lokale politikere. Og vi vil sørge for, at alt foregår på en meget åben og gennemsigtig måde.
- Mine luftfragt-managere fortæller mig, at vi efter overtagelsen af ABX ligger et sted mellem 5. og 7. pladsen.
Tag for eksempel den aftale vi lavede med Lufthansa i slutningen af 2008, og som har gjort os til en global partner for luftfartsselskabet. Her bevæger vi os op i en helt anden liga.
DSV opererer inden for tre områder: Vejgodstransport, sø- og luftfragt samt Solutions. I samtlige områder er der synergier, som kan udnyttes, når vi overtager et andet selskab. Først og fremmest får kunden et bedre produkt, fordi vores netværk af egne afdelinger bliver større.
Selvfølgelig er der også en synergieffekt i forhold til omkostninger. I og med at vores volumen bliver større, vægter vi også mere som indkøber.
Bliver der en tilpasning af afdelingsnettet?- Med overtagelsen af ABX har vi hundredvis af afdelinger i hele verden. Det betyder også, at der er steder, hvor vi inden for en radius af 10 til 15 kilometer har både en ABX-afdeling og et DSV-kontor. Som udgangspunkt vil det være sådan, at et af disse kontorer lukkes for at spare på huslejen.
Det betyder, at medarbejderstaben inden for Air & Sea vil blive reduceret?- Det lægger vi overhovedet ikke skjul på. I en situation som denne giver 1 plus 1 ikke 2, men 1-komma-et-eller-andet.
Vi er en koncern med 25.000 ansatte, og der vil altid være et antal medarbejdere, som forlader virksomheden frivilligt – enten fordi de skal på pension eller for at skifte til konkurrenter. Derfor håber vi, at størstedelen af de besparelser vi forventer på personaleområdet, kan klares ved naturlig afgang.
For 30 år siden var DSV en sammenlægning af en række små vognmænd. Så gik det slag på slag – Samson Transport, DFDS Transport, Frans Maas og nu ABX. Er denne hurtige vækst ikke problematisk?- Jeg tror, at vi er ret gode til at holde balancen mellem den traditionelle vognmandstankegang og så det forhold, at vi nu er en stor koncern.
Vi vil fortsat vokse såvel organisk som gennem opkøb. I første omgang kommer vi dog til at koncentrere os om integrationen af ABX og den synergi vi får ud af det.
Vi har ved overtagelsen af ABX og andre virksomheder opbygget en gæld på 9 milliarder kroner, og på den baggrund er der ikke lagt op til at vi går efter endnu en stor investering i 2009. Men hvem ved? Hvis det rigtige tilbud kommer, vil vi ikke ødelægge muligheden for os selv.
Ville jeres finansierings-partnere i lyset af finanskrisen overhovedet gå med til at låne jer yderligere penge til et storkøb?- For øjeblikket ville det helt sikkert være en bedre strategi, at foretage små akkvisitioner frem for at handle stort. Vores banker har hidtil bakket 100 procent op om os. Men også på dette punkt sker der ændringer – ikke at bankerne ikke længere støtter os, men måske kommer vi i fremtiden til at bruge mere tid og flere kræfter på at forklare banken, hvad vi har gang i.
Da må DSV’s forretningsstruktur være en fordel?- Det er noget, vi er meget glade for. Som light-foretagende i forhold til anlægsaktiver behøver vi ikke at finansiere lastbiler – for det er ikke vores. Vi sidder som speditør i midten og er meget fleksible.
Hvad betyder jeres vækst for DSV’s betydning i Danmark?- Det er ikke noget vi tænker over til dagligt, men det er klart at vi er blevet et af Danmarks største selskaber, og det er vi da stolte over, når vi ser, hvad vi kom fra for ti år siden. Det kan da være meget sjovt at se diverse statistikker over hvor højt vi ligger, men det er ikke noget, der driver os.
Vi føler os stadig som en dansk virksomhed, men det er vigtigt at sige, at det kun er 15 procent af omsætningen, der kommer fra Danmark. Så det er vigtigt hvad der sker i Danmark – men det er også vigtigt, hvad der sker udenfor landets grænser.
Er i med til i højere grad at præge erhvervet herhjemme?- Jeg synes vi har en række gode organisationer herhjemme, der tegner erhvervet. Men det er klart, at vi også er i dialog med politikere og embedsmænd på en anden måde end vi var tidligere. Så på den måde, kan vi måske nok være med til at sætte dagsorden – for eksempel blev vi taget med på råd omkring modulvogntogene.
DSVDSV havde med udgangen af 2008 omkring 25.000 ansatte. DSV udbyder globalt transport- og logistikydelser med kontorer i 59 lande. Sammen med samarbejdspartnere og agenter er DSV repræsenteret i over 110 lande.
DSV’s omsætning i 2008 forventes at være på 38,5 milliarder kroner.
Koncernens er vokset hovedsageligt gennem opkøb, herunder Samson Transport (1997), DFDS Dan Transport (2000), Bachmann (2004), Frans Maas (2006), ABX Logistics (2008) og senest en større aktiepost i rederiet DFDS.
Spekulationer i kølvandet på DFDS-handelMed DSV’s storkøb af DFDS-aktier forleden er der spekulationer i branchen, om den svenske transportgruppe Halléns også skal indgå som en del af den danske transportgigant DSV.
I 2005 overtog DFDS 66 procent af aktierne i Halléns, som siden blev integreret i det ligeledes DFDS-ejede SpeedCargo i Göteborg. Halléns er en betydningsfuld aktør på markedet for bulk- og containertrafik, og har foruden aktiviteterne i Sverige også en terminal i Gent i Belgien. Halléns Transport AB har 110 medarbejdere.
DSV’s administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, afviser med henvisning til de børsetiske regler at kommentere på Halléns, men vil gerne udtale sig generelt om DFDS-handlen.
- Det man skal huske er, at vi kun ejer 25 procent af DFDS, hvilket betyder, at vi ikke bare kan gå ind i selskabet og tage en del ud. Det er heller ikke os, der sidder i den daglige ledelse af DFDS. Det er meningen, at de skal leve deres eget liv, siger Jens Bjørn Andersen.
Kan man forestille sig, at DSV er interesseret i at købe den resterende del af Halléns-aktierne?
- Man kan forestille sig alt muligt, men jeg vil lade andre om spekulationerne. Og lad os så først lige få fuldbyrdet denne handel. Når vi så er trådt ind i virksomheden, kan vi se, hvilke aktiviteter og muligheder der er i fremtiden, siger Jens Bjørn Andersen.
Jens Bjørn AndersenJens Bjørn Andersen kom via Samson Transport Co. A/S ind i DSV-koncernen. I forbindelse med DSV’s opkøb af Samson blev han senere udnævnt til administrerende direktør for DSV Samson Transport A/S.
Fra 2001 til 2002 var Jens Bjørn Andersen administrerende direktør for Tollpost Globe AS i Oslo, indtil han i 2003 blev hentet til England som administrerende direktør for DFDS Transport Ltd./DSV Road Ltd.
I 2007 blev Jens Bjørn Andersen administrerende direktør i DSV Road Holding A/S og udnævnt som koncernens øverste chef fra august 2008.
Jens Bjørn Andersen er født i 1966 og gift med Pernille. Sammen har de to børn.
gwyn.nissen@transinform.com