23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cool kontakt til kunderne

JLM Unicool Transport i Greve har med succes specialiseret sig i fødevaredistribution på Sjælland.

JLM Unicool Transport i Greve har med succes specialiseret sig i fødevaredistribution på Sjælland.





Af Lars Lassen

JLM Unicool Tranport ApS i Greve er en mindre transport- og lagervirksomhed, der har udviklet sig fra en typisk vognmandsforretning til en specialiseret distributions- og lagervirksomhed med direkte kontakt til kunderne.

- Der er masser af virksomheder, der kan køre gods. Hvis man skal skabe et holdbart forretningsgrundlag, der kan bære i både gode og dårlige tider, så er man nødt til at specialisere sig og arbejde direkte for kunderne, siger stifteren, vognmand Johnny Løvenhardt Madsen, da han tager imod i virksomheden, der er præget af praktisk orden.

JLM Unicool Transport ApS kører med 15 biler og beskæftiger 17 chauffører samt 2-3 mand i administration og på lageret, der er fordelt med 1500 kvadratmeter kølelager og et tilsvarende tørlager.

Adressen på Lunikvej 2 i Greves industrikvarter ligger i bekvem afstand fra store logistikklynger som transportcentrene i Køge og Høje Taastrup, samt Avedøre Holme. Endnu vigtigere er placeringen ideel for distributionen af fødevarer til både hovedstadsområdet og resten af Sjælland.

Klassisk start

Johnny Løvenhardt Madsen etablerede egen vognmandsforretning i 1986. Han var startet som lastvognschauffør som 19-årig hos DSB-vognmanden i Glostrup, Arne Hansen.

- Jeg tog stort kørekort, fordi jeg gerne ville prøve noget andet. Jeg havde et job på et lager, som jeg var lidt træt af, så det var lidt tilfældigt, fortæller Johnny Løvenhardt Madsen.

Springet til vognmand var også lidt et tilfælde.

- Det var ikke sådan, at jeg gik rundt med et brændende ønske om at blive selvstændig vognmand. Men jeg kørte med frugt og grønt og fik tilbuddet om at køre selv, fordi de manglede selvstændige vognmænd inde på Grønttorvet. Så jeg er startet nøjagtig lige som så mange andre vognmænd, der ikke helt vidste, hvad det var de gik ind til. Jeg kan faktisk ikke huske præcist, hvorfor jeg tog imod tilbuddet, men ønsket om at blive min egen chef har nok spillet en rolle, siger Johnny Madsen.

Bil nummer 2

Han købte en gammel 6-ton Volvo lastvogn, som han selv satte i stand. Efter et stykke tid begyndte han at køre for en budcentral og senere kom han til at distribuere luftfragt for en vognmand, der kørte for Samson Transport og Air Express.

I 1989 blev vognparken udvidet med bil nummer to, da kunden efterspurgte en ekstra bil.

- Det er et risikabelt spring, fordi de færreste unge vognmænd kan regne omkostningerne ud. Man lader sig forblænde og tror, at hvis man selv har kunnet hente et overskud hjem på 10.000 kroner om måneden på den bil, som man selv kører, så kan man også tjene det samme på bil nummer to, tre og opefter. Men sådan fungerer tingene ikke, dels fordi en ansat chauffør aldrig vil køre på samme vilkår, som man selv gør og dels fordi administrationsomkostningerne stiger i takt med du får flere biler og ansatte, der skal holdes styr på, siger Johnny Løvenhardt Madsen ivrigt og fortsætter:

- Det går godt, så længe du kan blive ved med at vokse, fordi du så at sige kan skubbe omkostningerne foran dig. Men når det så bliver dårlige tider, så klapper fælden. Det knækker mange vognmænd – dengang og i dag.

Vognmandsskolen

Han retter en skarp kritisk af de lovpligtige vognmandskurser.

- Man forsøger at klemme alt for meget teori ind i et 3-ugers kursus til unge chauffører, der ikke er mentalt forberedt på at de skal lære så mange ting på så kort tid. Resultatet er at de kommer til at lære tingene på den hårde måde, fordi de får alt for lidt med fra kurserne. Det er ikke bare kursernes skyld, men også kursisterne, der fokuserer på at komme ud at køre i stedet for at overveje, under hvilke vilkår, de skal ud og køre.

Johnny Løvenhardt Madsen erkender, at det ikke er alt, man kan lære på skolebænken.

- Man er nødt til at tænke sig om og regne tingene igennem. Det gælder også i gode tider. Men alle vognmænd bliver fanget på et eller andet tidspunkt, især når de kører for store transportvirksomheder, der ofte lover guld og grønne skove. Men løfterne holder sjældent på længere sigt – enten fordi forudsætningerne ikke holder eller fordi de ændrer sig.

- Speditørerne skal nok sørge for de tjener, det de skal og de er rigtigt dygtige til at spille vognmændene ud mod hinanden. Der er jo rigeligt at tage af. Den erfaring, tager det nogen tid at erkende.

Det er derfor Johnny Løvenhardt Madsen vi har udviklet virksomheden fra ren transport til en kombineret lager-, pluknings- og distributionsvirksomhed, der handler direkte med kunderne:

- Hvis du kan noget, som der ikke er ret mange der kan, så er det både nemmere at få den direkte kontakt til kunderne og bevare den på længere sigt, siger Johnny Løvenhardt Madsen.

Fremtiden: Det kniber med pladsen

På spørgsmålet om, hvordan JLM Unicool Transport ser ud om ti år, kommer svaret lidt tøvende fra Johnny Løvenhardt Madsen.

- Forhåbentligt ligner virksomheden sig selv, hvis jeg skal bestemme, så vi ikke blevet større end at alle stadigt kender alle, så vi kan passe på og støtte hinanden.

På lidt kortere sigt håber han, at finde et nyt domicil, der er bedre egnet.

- Det kniber med pladsen, både på tør- og kølelager, men også ved ramperne. Jeg vil gerne ind på et større lager med 10-15 portpladser, fordi det vil gøre det lettere at modtage, plukke og afsende varerne effektivt. Der er lidt svært i dag, hvor vi kun har tre porte, siger Johnny Løvenhardt Madsen.

Der er ikke udsigt til, at børnene har ambitioner om at overtage virksomheden.

- Min ældste søn har kørt for mig i en periode, men hans interesser ligger et andet sted. Han startede i stedet et eventbureau sammen med en kammerat, hvor jeg er medejer, Nordic Event A/S. Det har siden udviklet sig til en række aktiviteter, herunder sikkerhedsopgaver i et datterselskab Nordic Security, der blandt andet leverer dørmænd til flere diskoteker i København og større begivenheder. Jeg er kun medejer og har ikke noget med driften at gøre. Jeg har rigeligt at se til her, ler Johnny Løvenhardt Madsen, der ikke helt kan skjule en pæn portion stolhed over sønnens foretagsomhed.

Nutiden: Knap så følsom

JLM Unicool Transport har mærket, at højkonjunkturen er aflyst.

- Vi kan se at mængderne er blevet lidt mindre i de sidste måneder. Men vores aktiviteter inden for fødevaredistribution er heldigvis ikke så konjunkturfølsomme, som mange andre. Vi kører meget med frugt og grønt, samt økologiske varer – både fordærvelige og mere holdbare fødevarer, som bønner og tørret frugt. Det er varer, som stadig er populære, selv om vi godt kan se, at kunderne vender kronerne en ekstra gang. Faktisk kan vi fornemme, at lavprissupermarkederne har fremgang, mens de mere eksklusive dagligvarekæder ikke afsætter helt så meget som tidligere, fortæller Johnny Løvenhardt Madsen.

- Vi har foreløbigt kunnet klare os med at sætte arbejdstiden lidt ned. Det gør ikke så meget, når vi tidligere har haft svært ved at holde arbejdstiden ned på 37 timer om ugen, fortæller Johnny Løvenhardt Madsen, der godt kan mærke, at andre dele af transportbranchen er hårdere ramt.

- For et halvt år siden fik vi ingen uopfordrede ansøgninger. Nu får jeg måske 10 om ugen.

Hjemmefronten: Fire børn

Johnny Løvenhardt Madsen er gift og hustruen har været hjemmegående siden parret fik det første barn – en datter, der i dag er 31. Et par år senere blev det til tvillinger – en datter og en søn. Endelig har parret en efternøler – en søn på 12 år.

- Vi har valgt i modsætning til de fleste, at lade min kone gå hjemme og passe børnene, mens jeg så til gengæld arbejdede noget mere.

ll@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11