23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sommers Hjørne

Facebook-feberen raser over hele verden – og ikke mindst i Danmark, hvor ikke mindre end 33 procent af befolkningen (1.6 mio mennesker) er aktive brugere af netværket.

Facebook-feberen raser over hele verden – og ikke mindst i Danmark, hvor ikke mindre end 33 procent af befolkningen (1.6 mio mennesker) er aktive brugere af netværket.





Overraskende for mange – specielt for ”ikke brugere” - vil det måske være, at det er den lidt mere modne del af den danske befolkning, der får æren for, at danskerne er det folk i verden, der har forholdsvis flest profiler på netværket.

Online social networking, som det hedder, er blevet tilgængeligt for alle med en internetopkobling - og er således ikke længere forbeholdt generationen af digitale indfødte.

Facebook er et tydeligt bevis på, at vi voksne styres af nøjagtig de samme grundlæggende sociale behov, som når de unge bruger Arto, MySpace eller lignende sociale netværk. Vi voksne vil også have mange links på vores ”vennelister”. Vi drages af den konstante tilstedeværelse, som Facebook giver os mulighed for. Og vi elsker at lure, snage og sladre. Derfor fascinerer Facebook.

Og derfor er online social networking kommet for at blive. Og - nej Facebook er da ikke - som også skitseret - kun for dem på vore børns/børnebørns alder. Facebook er for dig og mig. Præsidenter, statsministre - just name it.

Der er selvfølgelig nogle ting, man skal være opmærksom på. Hvis ikke man sørger for at tilpasse sine private indstillinger, kan både ens venner og arbejdsgiver holde øje med stort set alt, hvad man laver. Men hvis man lige er opmærksom på dette, kan man helt selv styre, i hvor høj grad man vil eksponere sit privatliv.

Med det in mente er Facebook det ultimative netværks værktøj, som hverken nu eller i fremtiden er til at komme uden om.

Medens man nok skal betragte Facebook som en del af privatsfæren, findes der andre netværk, der henvender sig til mere professionelle brugere. Et eksempel er LinkedIn, som har mere end 30 millioner brugere på verdensplan.

Pudsigt – og hyggeligt, at samtidig med, at vi lokkes med kontakt via nye kommunikationsmuligheder, ser man en opblomstring af ”gamle tiders” dyder - det være sig i familiemæssig sammenhæng eller blandt gode venner.

Den traditionelle søndagsmiddag er nemlig ved igen at vinde indpas i mange danske hjem. Middagen, hvor familien samler flere generationer eller, hvor gode venner med alle børnene skiftes til at mødes hos hinanden. Ikke, at det behøver være den store kulinariske frembringelse, men bare det er den hyggelige middag, hvor der levnes tid til en god diskussion blandt deltagerne.

Ha’ det godt til vi ses igen!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093