Danmarks Rederiforening mener, at Skattekommissionens udspil truer danske søfolks konkurrenceevne.
Af Lars Lassen
Rederiforeningen hilser Skattekommissionens forslag om lavere marginalskat velkommen. Selv forslaget om prisindeksering af tonnageskatten, der årligt vil koste danske rederier omkring 30 millioner kroner ekstra bliver betegnet som rimelig, fordi rederierne også skal bidrage til omlægningen af personskatten.
Men Skattekommissionens forslag om at pålægge søfolk under DIS-ordningen arbejdsmarkedsbidrag får kølig modtagelse iDanmarks Rederiforening, der påpeger, at det er uklart om det kun er danske søfolk, der skal betale arbejdsmarkedsbidrag eller om det gælder alle søfolk.
- Tænkes arbejdsmarkedsbidrag alene pålagt danske søfolk, vil det dramatisk forringe deres konkurrencedygtighed og medføre langt højere udenlandsk beskæftigelse på danske skibe. Pålægges det alle ansatte på danske skibe, vil det med et slag forøge bemandingsomkostningerne med otte pct. Et sådant skridt vil i meget alvorlig grad hæmme tilgangen af nye skibe og rederiaktiviteter til Danmark, skriver Rederiforeningen i en kommentar.
Rederiforeningen påpeger desuden, at Skattekommissionens egne beregninger viser, at den anslåede årlige omkostning for staten i form af lavere skatteindtægter ved DIS-ordningen på 650 mio. kroner, kun vil blive reduceret med 120-150 mio. kroner årligt.
En beskeden gevinst, der efter Rederiforeningens mening slet ikke kan måle sig med det tab, der vil blive resultat fordi DIS-ordningens ubestridelige succes vil blive undermineret.
ll@transporttidende.com