Blandede bolsjer: 2008 var naturligvis også et vanskeligt år i andre nordiske lande – men billedet tegner mere nuanceret.
Af Herbert Nielsen
Først den gode nyhed: Stockholm Arlanda, Sveriges hovedlufthavn, klarede skærene i 2008 og kan melde om fremgang i godsmængderne.
Faktisk hele fem procent i et miljø, der ellers kun melder om nedgang. Ganske vist er det endnu kun foreløbige upublicerede tal – men de kommer fra Luftfartsverkets chef for forretningsudvikling på cargo-området, Björn Ragnebrink.
- Endnu gennem hele 1. halvår 2008 gik vi flot frem med en vækst på omkring 15 procent. Den positive udvikling holdt sig frem til august, men så begyndte det at knirke. September og oktober holdt sig endnu 2-3 procent over vandlinien, men i november og december faldt bunden ud. Alligevel lykkedes det altså at lande i plus takket være den stærke fremgang i årets første måneder, siger Björn Ragnebrink, der til gengæld deler andres bange anelser for 2009.
Norge og IslandAnderledes gik det i Norges største fragt-lufthavn, Oslo Gardermoen. Her gik det nedad med seks procent i 2008, til i alt 91.497 tons luftfragt. Dette omfattede 57.313 tons international fragt, der faldt med 8,9 procent, og 34.174 tons indenlandsk luftfragt, der faldt med kun 0,7 procent.
Også i Oslo var det især månederne oktober, november og december, der trak ned med henholdsvis 13,1, 15,1 og 15,1 procent – dels under indtryk af den almindelige økonomiske krises udvikling, dels også på grund af, at Korean Air Cargo ophørte med sine to ugentlige Boeing 747-400 fragtfly fra USA til Oslo og videre til Korea.
Endelig Islands Keflavik Airport: Her noteredes der en nedgang på 13,1 procent i fragtmængderne, der havnede på i alt 51.915 tons. Luftposten faldt mindre heftigt med 7,2 procent til 1.663 tons.