2008: Københavns Lufthavn er fortsat Skandinaviens ubestridt største lufthavn, også målt på fragten.
Af Herbert Nielsen
2008 endte også negativt for Danmarks største lufthavn – København. I alt gik 347.156 tons fragt gennem Københavns Lufthavn i 2008. Og selvom det lyder af en del, var det ikke desto mindre en nedgang på 12,2 procent – og vi skal mange år tilbage i statistikken for at finde et tilsvarende fald.
Selvom der var fald både i eksport- og importmængderne, var det imidlertid ikke mindst en stor nedgang i transferfragten, der tonsede. Transferfragten er jo lufthavnens største trafik, og når det går dårligt dér, falder mængderne drastisk.
Således gik transferfragten ned med 13,3 procent til 245.470 tons. Det svarer til 70,7 procent af de samlede mængder i 2008. Importen i lufthavnen faldt med 7,3 procent til 47.425 tons, og eksporten gik ned med 11,5 procent til 54.261 tons.
Måned for månedÅret igennem har lufthavnen været karrig med sin fragtstatistik. Nu er der så redegjort for 2008 måned for måned, og dermed ser vi for første gang det samlede billede. Det viser sig således, at transferfragten har været faldende gennem hele året 2008 måned for måned. Og bortset fra to måneder - april og juli - har faldet været udtrykt i tocifrede tal, med november helt oppe på et fald på 17,2 procent. Dermed blev november også årets dårligste måned med et fald i de samlede mængder til 28.621 tons. December måned bragte heller ingen trøst: Her faldt transferfragten med 13,3 procent, og månedens samlede mængde faldt med 15,1 procent til 24.575 tons.
Mønstret er generelt, at første halvår var lidt frem, lidt tilbage for både import og eksport – men så gik det ellers i sort i sidste halvdel af året.
Ændret mønsterHvad er det, der sker? spørger vi Lars Korup, Københavns Lufthavns fragtchef.
- Set i det store perspektiv bliver vi naturligvis ramt af konjunkturerne som alle andre, siger Lars Korup. Men vi er særligt sårbare som en stor nordeuropæisk drejeskive, eller hub, for luftfartsselskaberne, først og fremmest SAS.
- For der sker jo det, at når fragtmængderne generelt falder rundt om i verden, bliver der tilsvarende mere ledig kapacitet på de fly, der betjener ruter direkte mellem lufthavnene. Derfor går mere og mere af fragten over på ruter, der går direkte. Argumentet er jo letforståeligt: Hvorfor flyve fragten via en hub, i dette tilfælde Københavns Lufthavn, hvis der er ledig kapacitet på de direkte ruter? Derfor falder transferfragten i Københavns Lufthavn i disse tider. Og hvor længe det varer, er der vel ingen, der tør spå om, siger Lars Korup.