Luftkamp: Core SAS hedder det seneste udspil fra et luftfartsselskab i svære vanskeligheder. Måske det sidste udspil som selvstændigt selskab en en barsk kur for Cargo.
Af Herbert Nielsen
I kølvandet på et bugnende underskud på 4,4 milliarder kroner vil SAS nu søge udvej gennem tågerne ved at skære forretningen til, så den alene omfatter drift af et luftfartsselskab. Det skal tage afsæt i sit begrænsede nordiske hjemmemarked, som det vil forsyne med ruter til primært europæiske destinationer af betydning for primært de forretningsrejsende.
Væk med visionerne om et stort interkontinentalt rutenet, og væk med ruter til spændende turistmål. Der bliver skåret i mandskab, ruter og flyflåde, og organisationen genrejses med kommandocentral i Stockholm. Det er slut med SAS Danmark som selvstændig virksomhed.
Nyt SAS CargoDet betyder samtidig en ny strategi for luftfragten. SAS Cargo’s rolle bliver fremover, og det vil sige fra 2009, at fylde fragt i de tomme huller i flyets bug. Basta.
SAS Cargo bliver ensbetydende med en salgsafdeling, mens håndteringen af fragten i SAS Cargo’s datterselskab Spirit med sine fragtterminal i de større skandinaviske lufthavne enten skal frasælges, outsources eller nedlægges - det vil sige klares ved kontrakt med eksterne leverandører.
Det er også slut med SAS Cargo’s GSA-virksomhed, Cubic Air Cargo, lige som SAS Cargo’s datterselskab inden for spedition, Trust, skal sælges ud af organisationen – eller nedlægges.
Godt resultatFor 2008 kunne SAS Cargo i øvrigt vise et udmærket resultat, der oven i købet var bedre en det foregående års. Den samlede indtjening var bedre – men det skyldtes ikke fremgang i trafikindtægterne, derimod stigende indtægter i andre områder. Det vil sige, at det, som SAS Cargo fremover skal fokusere på, klarede sig dårligere i 2008 end i 2007, mens det, der bliver skåret væk, faktisk sikrede fremgangen i omsætning.
Det sætter jo virkelig SAS Cargo på en svær opgave i 2009 og fremover. Det skal dog krediteres SAS Cargo, at det lykkedes dem at holde skansen pænt i en tid, hvor konkurrencen har været uhørt hård og raterne så at sige den rene gavebod for køberne.
Dette skyldes primært en vellykket jagt på omkostningssiden – også Cargo måtte bære sin del af milliard-spareplanerne - men også der er der vel grænser for, hvad der yderligere kan opnås.