Gener: Der er stort pres på myndigheder og politi for at indføre flere restriktioner mod særtransporter.
Af Gwyn Nissen
Der er pres på de danske specialtransportører. Selv om de er med til at sikre et af Danmarks vigtigste eksportområder, nemlig vindmølleproduktionen, så kan deres popularitet blandt andre bilister ligge på et meget lille sted.
- Det er som om bilisterne er bange for de blinkende gule lys. Det gør folk usikre, og ofte får dem til at nedsætte hastigheden væsentligt, hvilket giver forstyrrelser i trafikafviklingen, selvom der ikke er noget, der reelt forhindrer at de kan køre forbi med fuld hastighed, siger Frank Segall, formand for Kran Blok Erfa, der organiserer 104 virksomheder indenfor kran- og specialtransport.
På gruppens generalforsamling opfordrede han medlemmerne til at være ekstra agtpågivende i trafikken og prøve at undgå myldretiderne.
- Jo mere i er opmærksomme på at undgå at genere den almindelige trafik, jo støre er chancen for, at vi kan undgå spærretider og restriktioner, siger Frank Segall.
Omkring Give er der indført spærretider på grund af klager og i Esbjerg er der ifølge Segall også restriktioner undervejs.
Psykologi- Der er et stort pres på politi og myndigheder og vores største opgave i 2008 har været at fastholde de gode forhold som vi har i Danmark, siger Segall.
Kran Blok-gruppen fik i begyndelsen af 2008 samlet et forum af interessenter på området – herunder repræsentant fra politiet, Vejdirektoratet, Kommunernes Landsforening, vindmølleproducenterne, ITD, DTL og FDM – for at drøfte problemerne med det stigende antal særtransporter.
- Det var vigtigt at vi i gruppen var enige om hvilke gener der reelt var til stede, og hvilke der i det væsentligste var af psykologisk art. Og det viste sig at vi kunne blive enige om at mange af de gener som privatbilister oplever på motorvejene var af psykologisk art, siger Frank Segall.
VigepladserBranchen må dog også erkende, at der på to-sporede veje giver en ophobning af trafik bag særtransporterne, når der ikke er plads til at lastbiler og personbiler kan komme forbi.
- Her vil etablering af bæredygtige vigepladser være et godt tiltag, siger Kran Blok-formanden, der mener, at det gennem gruppens arbejde er lykkedes sagligt at påpege både problemer og løsninger omkring fremkommelighed og dermed nuancere debatten.
Et andet tiltag, som er blevet foreslået, er at hæve hastigheden for særtransporter og blokvogne fra 60 km/t til 80 km/t, hvilket ville kunne få trafikken til at glide bedre. Den løsning er dog blandt andet løbet ind i problemer omkring vogntogenes bremsekapacitet.
gwyn.nissen@transporttidende.com