Specialopgave: Blue Water transporterede en såkaldt liner fra Aalborg til et atomkraftværk i Frankrig.
Af Gwyn Nissen
63 meter lang, 5,5 meter i diameter og 335 tons. Den slags gods kræver sin specialtransportør, og Blue Water, Esbjerg, blev forleden sat på opgaven at fragte en såkaldt liner fra Bladt Industries i Aalborg til et atomkraftværk i Frankrig.
Det lange rør, der bruges til køling, blev lastet med skibet’s kraner direkte fra kajkanten ved Bladt Industries over på et specialskib fra hollandske Jumbo Shipping. Herfra blev det sejlet til havnen St. Malo i Frankrig.
- Modtagerne var ikke klar til at montere lineren, så i stedet blev den ved hjælp af vores folk losset i vandet, forklarer skibsmægler Søren Stougaard.
Linerens hulrum og nogle ”propper” i enden gjorde, at det lange gods kunne flyde. Senere blev lineren afhentet af en flydekran, der løftede lineren på plads på værket.
- Alt gik som det skulle, siger Søren Stougaard, der peger på, at en sådan opgave kræver god forberedelse.
- Det er ikke en daglig begivenhed, selv om vi har en del erfaring og har lavet mange specialtransporter med tunge eller overdimensionerede emner til for eksempel vindmølleparker og olieinstallationer udenfor Esbjerg, transporteret borerigge fra Singapore til det Caspiske Hav o.l., siger Søren Stougaard.
Han forklarer, at Blue Water typisk danner et team omkring sådanne opgaver, så der foruden shippingfolkene, projektspeditører også er skibsingeniør og kaptajner samt andre eksperter med inde over opgaven.
Fragtprisen på en sådan opgave ligger omkring et par millioner kroner – et rigtig stort frimærke.