Koldstart: To nordiske lastvogne og en enkelt tysk lastvogn prøvede kræfter med den finske vinterkulde i Arctic Truck Test 2009.
Af Finn Bjerremand
Traditionen tro har der igen i år været afholdt en Arctic Truck Test i vinterkulden tæt på Polarcirklen i Finland. Danmarks Transport-Tidendes søsterblad Trans Inform deltog igen i år – også nærmest traditionen tro - da Trans Inform er det eneste danske medie, der har deltaget i samtlige Arctic Truck Test siden 2003.
Årets Arctic test blev lidt svigtet af vejret, da temperaturen under selve testen ikke var under minus 10 grader. Under tidligere Arctic Tests har vi oplevet, at temperaturen været helt nede omkring 41,5 minusgrader. Når den forholdsvis høje temperatur er et problem skyldes det ikke mindst, at det ikke er muligt at gennemføre virkeligt prøvende koldstarttests, når temperaturen ikke er lavere. Koldstartstest indgår som en sædvanlig og vigtig bestanddel i Arctic Test, når det er muligt.
Test af lastvognens evne til at kunne starte under alle tænkelige forhold og hele køretøjet med tilhørende udstyrs evne til at fungere i ekstrem kulde, er hele motivationen for at afholde Arctic Truck Test.
Til gengæld sikrede den forholdsvis høje temperatur at vejene var særdeles glatte veje. På mange veje var der nærmest glat, som vi kender det her hjemme fra.
Uden for kravlegårdenNår uafhængige testkørere og journalister får lov til at prøvekøre nye lastvogne, så søger lastvognsproducenterne normalt for, at det sker under nøje kontrollerede forhold. Terræn og de kørte ruter er afstemt til mindste detalje, for slet ikke at tale om køretøjerne, der typisk har været gennem et grundigt eftersyn inden nøglen overlades til pressens repræsentanter, der ofte kører med en co-driver fra fabrikanten, der skal sikre at kursen ikke afviger ret meget fra den udstukne kurs.
Og så er præsentationerne næsten altid placeret under lunere himmelstrøg i den det af kalenderen, hvor barometeret står på godt vejr. Så kan det næsten ikke gå være end et kraftigt regnvejr.
Det er helt anderledes, når vejret på hårde kuldegrader, sne og masser af isglat vej. Så er der risiko for at bare en lille bagatelagtig fejl kan blive til et stort og uoverskueligt problem.
Hvad sker der med alle de elektriske – for slet ikke at tale om elektroniske – kabler og samlinger, hvordan reagere de pneumatiske bremser eller samles der kondensvand i brændstofsystemet, når nattetemperaturen kryber ned under minus 25 grader celsius?
Moderne lastbiler er på mange områder langt bedre end deres forgængere. Men den teknologiske udvikling medfører også praktisk udfordringer for brugerne og derfor også i sidste ende producenterne. Et eksempel er den SCR-katalysator, der i dag er end del af udstødningssystemet på mange lastvogne. SCR-katalysatoren kræver som bekendt tilsætningsstoffet AdBlue for at kunne fungere og derfor skal forsyningsanlægget på lastvognen være i orden, så vognens SCR-katalysator bliver tilført den korrekte mængde AdBlue. Men hvordan reagerer tilsætningsstof og fødesystemet i hård frost?
Uvildig testSelv om producenterne i dag i højere grad end nogensinde tester deres produkter under forskellige betingelser, så er der stadig mange chauffører og vognmænd, der oplever besværlige eller ligefrem ubehagelige overraskelser, når de kører under ekstreme forhold. Selv dansk vintervejr, kan til tider være en barsk omgang for en moderne lastbil, hvis frosten for alvor tager fat.
Her kan Arctic Truck Test være med til at afsløre problemer under realistiske forhold.
Arctic Truck Test afvikles i modsætning til de almindelige modelpræsentationer på testkørernes betingelser. Det er testpersonalet med specielt de to nordiske bladudgivere henholdsvis Auto Tekniikka ja Kuljetus fra Finland og Anlegg & Transport fra Norge, som styrer hele forløbet. Lastvognsproducenterne møder op med det materiel, der er blevet foreskrevet i den til lejligheden fremstillede drejebog, samt demodrivere, som kan håndtere lastvognene.
Herefter følges drejebogen for testen, hvor der startes med en omfattende kontrol af køretøjerne, olieskift til den samme motorolie og tilpasning med udstyr. Der installeres temperaturloggere som kan indsamle data om temperaturer flere steder på lastvognene under hele testforløbet.
Trailere fra danskejet udlejningsselskabÅrets test omfattede to-akslede trækkere med Euro5 motorer inden for segmentet 450 til 500 hk og med bl.a. mellemversion i førerhushøjde.
Mercedes-Benz deltog med en Actros 1848, mens Scania deltog med den nye version R480 og Volvo med den nyopdaterede FH480. Alle de tre deltagende lastvogne er udstyret med bl.a. automatiseret gearskift, sikkerhedsudstyr som ACC (radarstyret afstandsmåler) og sporassistent. Den deltagende Volvo var også udstyret med det nye udstyr - advarsel for vognbaneskifte.
Der kunne fint have været flere deltagende lastvogne, men forskellige forhold gør sig ofte gældende og påvirker deltagelsen. Nogen har en ”gammel” model, som venter på en afløser, andre har netop lanceret den nye version, men er endnu ikke klar til en sådan test. Nogen producenter har også skåret dybt i budget i år og valgt at skære al testkørsel og lignende fra. Man kan også få den tanke, at nogen måske bliver væk fordi der laves en brændstoftest.
Til at køre efter de 2-akslede trækkere, var der tre TIR-presenningstrailere fra den finske del af PNO koncernen. Alle tre trailere var læsset nøjagtig ens og for at der ikke skulle ske nogen forskelsbehandling, blev der løbende skiftet trailere mellem de tre trækkere under hele testforløbet.
Udsyn og støjÅrets Arctic test blev udelukkende afviklet i Finland med brændstoftest i regionen omkring Helsingfors og op til Jyyväskylä. Herefter kørte karavanen, der omfatter testvognene samt følgebiler og fotografer m.v., hele vejen fra Helsingfors via Oulu og op til Syöte i nærheden af Pudasjärvi, en strækning på over 700 km.
Resten af testen blev afviklet ud fra Syöte med en afstikker op til Polarcirklen, der ligger et stykke nord for. På vejen tilbage gik turen ned til Kemi i toppen af den Botniske Bugt og via Oulu tilbage til Syöte.
En af dagene blev bl.a. benyttet til at lave opmålinger omkring visualitet, d.v.s. hvordan er udsynet via ruder, spejle og eventuelle skærme fra førerpladsen. Hvor er de døde vinkler, som er farlige for andre trafikanter. Det er jo forhold der er vigtige at få afdækket. Ligeledes bliver der lavet test af, hvor meget ventilatorerne i vognens varme og friskluftsanlæg støjer. Det er heller ikke uden betydning, hvis man kører i vinterføre og skal høre på støjen fra en meget støjende blæser døgnet rundt.
Resultatet af årets Arctic Truck Test bliver bragt i detaljer i martsnummeret af Trans-Inform.
fba@transporttidende.com