Vanflash: Citroëns elegante C5 Tourer Van byder på gennemført design, høj komfort og gode køreegenskaber.
Det var ren fryd for øjet, da den nye Citroën C5 sidste år begyndte at rulle ud på de danske veje. Et elegant skulpturelt design, der i sjælden grad er gennemført ikke bare fra kofanger til kofanger, men også med en omtrent uset sammenhæng mellem de ydre linjer og designet i kabinen. En af Citroëns klassiske dyder, der i C5 er raffineret til nye højder – ikke mindst i kabinen, der er både smuk, enkelt og praktisk.
Mens tyske konkurrenter bliver slået på æstetikken i kabinen, så får italienske ditto baghjul når det gælder ergonomien. For C5-kabinen er ikke kun øjenfryd, men også praktisk komfort og overskuelig og logisk betjening.
Digitalt overdrevC5 er dog ikke perfekt. Citroën har heldigvis valgt at give C5 en konventionel instrumentering med klassisk urvisning på speedometer og omdrejningstæller. Men fascinationen af den digitale teknologi – eller rettere det digitale display – kan de franske designere ikke helt slippe.
Der er nemlig anbragt små computerdisplays i midten af de tre urskiver (brændstofmåler, speedometer og omdrejningstæller). De viser data fra kørecomputeren. Tæller man det kombinerede ur/radio display med og de to små temperaturdisplays til airconditionanlægget, så er der seks digitale diplays i kabinen.
Det er naturligvis en smagssag, men det burde være muligt at samle alle disse data – som man kun bruger i kort tid eller sjældent i dagligdagen - i et enkelt display eller to. Især i mørke virker det distraherende – i hvert fald på Danmarks Transport-Tidendes testkører.
Man lærer ganske vist hurtigt at ’ignorere’ lysshowet – men den lurende association til en spilarkade med bumsede teenagere, der burde sidde hjemme og læse lektier – skurer fælt i det elegante design.
Komfortabel langfartDanmarks Transport-Tidende har testkørt en C5 Tourer Dynamique i en uge. Dynamique-standarden anvender konventionel affjedring med stålfjedre og støddæmpere. Citroëns berømmede hydrodynamiske affjedring leveres kun i Comfort- & Exclusive-varianterne af C5. Men testugen viste klart, at C5 klarer sig fint med den konventionelle undervogn, der er både komfortabel og velkørende.
Retningsstabiliteten er god og styretøjet præcist uden at være overfølsomt. Kurver klarer stationcarudgaven af C5 ganske overbevisende. Der er andre stationcars på markedet, der slår C5 på køreegenskaber. Men Citroën kan sagtens være C5 bekendt, da bilen rigeligt lever op til de fleste brugeres forventninger og behov.
Sikkerheden er også oppe i topklasse, hvor Citroën C5 har fået fem NCAP-stjerne. Listen over standard sikkerhedsudstyr tæller ESP med ASR og hele syv airbags.
Solid dieselTestbilens 138 hk commonrail diesel leverer en overbevisende præstation. Den gør ikke C5 til nogen sprinter, men der er rigeligt med kræfter til at trække den 1,8 tons tunge bil rundt på danske veje.
Topmomentet leveres først fra 2000 omdrejninger, så start fra nul virker indledningsvis lidt stakåndet. Men det varer kun et dik på en lammehale, så flytter C5 sig ganske adræt og der er masser af reserver til en hurtig overhaling på motorvejen.
Kører man C5 pænt, så er selv brændstoføkonomien ganske tåleligt, da man på landevej kan nå op omkring 20 kilometer på en liter diesel. C5 leveres med tre forskellige benzinmotorer og tre fire-cylindrede dieselmotor, samt en V6 dieselmotor – alle med dieselpartikelfilter.
VarerummetVarerummet i vanudgaven lider i sagens natur under de samme svagheder, som man finder hos andre stationcars i firmabilklassen. Men adgangsforholdene er rimelige, selv om læssehøjden ved bagsmækken er forholdsvis høj. Og dækker en stationcars fragttalenter ens behov, så er C5 absolut ’bestået’.
Lasteevnen er kun små 500 kilo. C5 kan trække en trailer på 1500 kilo – dog kun 750, hvis traileren ikke har egne bremser. C5 er klart et chaufførvenligt bekendtskab og et veloplagt bud på en stationcar til langfart. Priserne starter ved 185.000 kr. ekskl. moms for en C5 Tourer med den mindste dieselmotor på 110 hk.
Men Citroën har siden nytår kørt en kampagne på personvognsudgaven med ganske pæne rabatter – så måske skal man slå til nu.