23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Transportkæmper i kamp

Opfindelse: Generalforsamling var midtpunkt for patentstrid for åbent tæppe mellem Torben Rafn og Jørgen Egeskov Jensen.

Opfindelse: Generalforsamling var midtpunkt for patentstrid for åbent tæppe mellem Torben Rafn og Jørgen Egeskov Jensen.





Af Gwyn Nissen

En stille og kort – nogen vil sige småkedelig generalforsamling – i KranBlok Erfas endte med et brag, da forsamlingen blev midtpunkt for en patentstrid mellem to af branchens sværvægtere – og tilmed mangeårige samarbejdspartnere - Torben Rafn, Sommersted, og Jørgen Egeskov, Vamdrup.

Forhistorien er den, at Jørgen Egeskov Jensen og Vamdrup Specialtransport har søgt patent på transport af vindmøller ved hjælp af en såkaldt efterløber.

- Det er væsentlig billigere end at transportere vindmøllevinger på en blokvogn og det er væsentligt nemmere at komme rundt, siger Jørgen Egeskov Jensen.

Torben Rafn kalder det derimod ”verdens mindste opfindelse”:

- Branchen har mange år inden Jørgen Egeskovs ”opfindelse” transporteret lange emner med en efterløber. Vindmølleproducenterne har hidtil bare ikke villet det, siger Torben Rafn. Det vi er forarget over er, at Jørgen Egeskov søger patent på måden at transportere en vindmøllevinge på. Det er der ikke noget nyt i.

Set før

Torben Rafn delte på generalforsamlingen en tegning fra producenten Goldhofer ud blandt deltagerne. Tegningen fra 2003 viste en vindmølle-transport ved hjælp af en efterløber.

Jørgen Egeskov Jensen har imidlertid allerede fået patent i USA og har nu søgt patent i Danmark og Europa.

- Han sidder som formand for Dansk Transport og Logistik og vil forhindre os andre i at udføre en transportmåde, som vi har anvendt ti år før han overhovedet tænkte i de baner, lyder det fra en sur Torben Rafn.

Ifølge Rafn vil andre i branchen, som også er utilfredse med patentansøgningen, klage til det europæiske patentbureau, for at forhindre patentet.

Mere end blot transport

Jørgen Egeskov påpeger, at patentet handler om mere end måden at transportere vindmøllevinger på.

- Jeg har gennem årene opfundet en del ting, som branchen bagefter bare har kopieret – og da vi fik nogle gode ideer omkring vingerne, gik jeg videre med dem, siger Jørgen Egeskov, der har brugt en halv million kroner på udviklingen og patentansøgningen.

Patentet går ifølge ham blandt andet ud på, at beslag for og bag på vingen er de samme - fra vingen produceres, via transport til selve monteringen.

- Det er et helt koncept, siger han. At Torben Rafn og Goldhofer tidligere har arbejdet med noget lignende, ved jeg ikke noget om, siger Jørgen Egeskov.

Han mener fortsat, at der vil være fri konkurrence, og han vil ikke forhindre andre i at køre vindmølletransporter med efterløbere:

- Hvis de kan finde en anden metode at fastgøre vindmøllerne på, så er det ikke noget problem, siger Egeskov.

gwyn.nissen@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078