23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Useriøst angreb på speditørerne

Danske Speditørers direktør Martin Aabak skyder tilbage på kritik fra Peter Thornberg.

Danske Speditørers direktør Martin Aabak skyder tilbage på kritik fra Peter Thornberg.





De danske speditører fortjener ikke kritik, mens ros for en måde de løste opgaverne på under højkonjunkturen. Det mener direktøren for foreningen Danske Speditører, Martin Aabak, der afviser kritikken fra Peter Thornberg, Dansk Transportoptimering, der forleden gav udtryk for, at speditørerne tog for mange ekstra-tillæg.

Martin Aabak peger på, at også under højkonjunkturen blev der konkurreret hårdt mellem logistikudbyderne.

- Nu skal vi så høre på, at kapacitetstillæggene var urimelige. Realiteten er, at det var de tillæg, der overhovedet gjorde det muligt at få transporteret de store mængder gods, der skulle befordres. Sammenhængen mellem pris og efterspørgsel bør ikke komme bag på nogen. Det er sådan, markedet sikrer, at den køber, der har mest brug for et gode, vinder i konkurrencen. Dygtige speditører og vogndisponenter fik på den måde lokket al den kapacitet frem, der kunne opspores. Vore medlemmer hørte ikke kritik, men tak i den anledning, siger Martin Aabak.

Når der nu tales om ”payback time” er det ifølge Danske Speditørers direktør ”en useriøs og usmagelig hoveren på baggrund af et brat fald i konjunkturerne, som rammer alle.”

Enestående chance

Martin Aabak mener, at den nuværende situation netop er en chance for logistikkunderne og deres leverandører til at samarbejde om at give hele forsyningskæden et eftersyn for at opnå besparelser og reduktion af omkostninger:

- Det kan speditørerne hjælpe med. Det er ikke altid, at vi får lov, og særligt ikke, når alting bare blæser derudaf, for så har kunderne ikke tid. Nu er muligheden der imidlertid for at finde optimeringer, som også giver gevinst på sigt.

Hvor skal lagrene ligge? Hvor stor skal bufferen være? Hvilke leveringsparametre får vi at gøre med - frekvens, leveringsvinduer osv.? Er det effektivt at lade chaufførens sparsomme køretid gå med at vente ved rampen? At kræve levering midt i myldretiden i snævre tidsvinduer? Er det muligt at tænke i andre kombinationer af transportmidler for at skabe mere effektivitet - også med gevinst for miljøet og trængslen?

- Vi har eksempler på, at 80 procent af besparelserne kunne hentes på kundens egen side af rampen, forklarer Martin Aabak.

Op og ned

Martin Aabak peger på, at konjunkturerne går op og ned.

- Men det er i alles interesse, at tilpasningen af kapaciteten foregår på en ordentlig måde, som kan sikre kontinuiteten og dermed den nødvendige kvalitet og effektivitet i godstransporten. Kapaciteten må ikke forsvinde helt fra jordens overflade, for så bliver der for alvor problemer, når det går den anden vej. ’Payback time’ er noget snavs, uanset hvilken vej den vender, siger han.

Aabak mener, at logistikkøberne bør anvende den mindre travlhed til at skabe fremtidens optimale logistiksystemer i samarbejde med speditøren i stedet for at følge transportkonsulentens ensidige fokus på besparelser på transportomkostningerne.

- Det kan blive rigtig dyrt i længden, for den egentlige besparelse ligger i at bygge hele og effektive forsyningskæder på begge sider af rampen. Det er det seriøse bud på den sag,” siger Martin Aabak.

Speditører skyder med skarpt

Peter Thornberg slog på TØF-konferencen på optimering, men det lyder hult i Martin Aabaks ører. Han vender skytset den anden vej – nu od Thorberg.

- Realiteten er, at transportkonsulenter af den type tjener deres penge på det modsatte, nemlig på at jagte det absolut billigste discounttilbud i enhver sammenhæng. De har et regneark med priser, og det er det eneste, de forholder sig til. De handler rabatter hjem. Det er der ikke noget galt i - men der er noget galt i at stille sig op på en omvendt ølkasse og sige ”Kvalitet, Kvalitet’” når det, man lever af, er ”Pris, Pris”.

Martin Aabak mener, at Peter Thornberg bevidst provokerer, når han beskylder branchen for kollektive krav omkring kapacitetstillæg og pallebytte.

- Det er simpelt hen beskyldninger om ulovligheder. Enhver form for prisaftaler og anden konkurrencebegrænsning straffes hårdt, og at antyde den slags er, for at sige det mildt, dårlig stil. Der er Peter Thornbergs afgørelse og egen påstand - men det er transportkøberne, der må lægge navn til. Han vil fremme sin egen forretning ved at så tvivl om konkurrenternes hæderlighed og gør det ved at lægge sine ord i munden på tredjemand, kritiserer Martin Aabak.

Ordene

Det sagde Peter Thornberg fra Dansk Transportoptimering på TØF’s godskonference:

”Transportkøbere har oplevet kollektive udmeldinger fra transportleverandørerne under højkonjunkturen, de har måttet betale for meget og er blevet præsenteret for en regning uden saglig begrundelse. Transportleverandørerne har misbrugt den kapacitetsmangel, der opstod under opsvinget, og nu er det payback time.”

gwyn.nissen@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094