Pæn modtagelse til Skattekommissionens anbefalinger fra organisationer i transportbranchen.
Frygten for, at regeringens skattekommission ville forslå højere brændstofafgifter blev manet til jorden, da kommissionens anbefalinger blev præsenteret. Netop frygten for øget diesel-turisme – som det hedder på tysk – bruges af Skattekommissionen som argument imod højere brændstofudgifter.
- For det første ville en stigning i dieselafgiften have skadet konkurrenceevnen for både transporterhvervet og det øvrige erhvervsliv. For det andet ville det have ført til et skift i grænsehandel med diesel, og det ville have sendt langt de fleste af de øgede afgiftsindtægter til udlandet. Både danske og udenlandske lastbiler, der kører til, fra og gennem Danmark ville i stort omfang ophøre med at tanke i Danmark og i stedet tanke i udlandet – ikke bare i Tyskland og Sverige, men også i lande længere syd på. Det har DTL længe peget på, og det budskab er tilsyneladende gået rent ind hos Skattekommissionen, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
DTL hilser også udsigten til lavere indkomstskat velkommen.
Hos DI er det generelle indtryk, at skatteoplægget er uambitiøst, mens også DI Tra0nsport noterer sig, at der ikke er lagt op til forhøjelser af brændstofafgifterne.
- Men i realiteten lægges der op til at ophæve skattestoppet ved at vægtafgiften stiger med 3.000 kr. for varebiler. Det vil påvirke erhvervet, siger Michael Svane, direktør i DI Transport.
- De største ændringer sker på persontransportområdet, hvor der er lagt op til moms på bus- og togbilletter, ligesom der vil ske ændringer på
taxaområdet, blandt andet for at tvinge vognmændene til at købe mere miljøvenlige biler, siger Michael Svane.