Klima: Regeringens nye Center for Grøn Transport skal forske i mere effektive transportløsninger for at mindske CO2-udledningen fra transporten.
Danske lastbiler skal være langt mere aerodynamiske, så de bliver mere brændstoføkonomiske og udleder mindre CO2.
Det er en af de mange opgaver, der ligger og venter i ’indbakken’ til regeringens nye Center for Grøn Transport, som transportminister Lars Barfoed etablerede i sidste uge.
Centerets hovedopgave er udvikling, afprøvning og implementering af energieffektive transportteknologier, der kan mindske udledningen af CO2 fra transportsektoren.
Etableringen af centeret er en del af trafikforliget ”En grøn transportpolitik” mellem regeringen og en stor del af oppositionen.
- Vi skal omstille os til et mere energieffektivt og miljøvenligt samfund. Derfor har jeg taget initiativ til etableringen af Center for Grøn Transport, og ser frem til at følge gennemførelsen af de konkrete initiativer, som sammen med den private sektor kan medvirke til et grønt vækstsamfund. Målet er, at Danmark kan nedbringe CO2-udslippet for transportsektoren og samtidig opretholde en høj mobilitet, udtalte transportminister Lars Barfoed
Der er afsat 284 millioner kroner i perioden 2009 til 2013.
Som nævnt indeholder opgavebeskrivelsen allerede en række konkrete opgaver. Ud over aerodynamiske lastbiler, så skal Center for Grøn Transport blandt andet undersøge energimærkning af varebiler og udarbejde energikrav til taxaer.
I Dansk Transport & Logistik hilser adm. direktør Erik Østergaard den nye forskningscenter velkommen, selv om han undrer sig over placering af centeret under Færdselsstyrelsen og ikke i tilknytning til eksisterende forskningsinstitutioner med viden om transport og energi.
- Etableringen af centret er en rigtigt god idé, der vil styrke transportforskningen i Danmark væsentligt. Det er et forholdsvis forsømt område, så opprioriteringen er tiltrængt, siger Erik Østergaard.
Han finder også de konkrete idéer fornuftige, men advarer skarpt mod dansk enegang med krav, der kommer til at virke konkurrenceforvridende.
- DTL er helt klart modstandere af nationale danske tiltag, der blot vil forringe danske vognmænds konkurrenceevne over for udenlandske. Hvis indsatsen skal give mening, så skal den slags krav gennemføres i hele EU. Det nytter ikke noget, at Danmark altid vil gå foran, siger Erik Østergaard.
- Andre EU-lande handler stik modsat. Se bare den støttepakke, som man netop har gennemført i Tyskland, hvor staten hjælper vognmændene med at finansiere miljøforbedringer og andre tiltag, som man gerne vil fremme fra politisk hold. Her halter Danmark langt bag efter, siger Erik Østergaard.
fba@transporttidende.comll@transporttidende.com