23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fantasi eller reel gevinst

Lastvognsproducenterne har over de sidste to årtier gjort sig store anstrengelser for at forbedre aerodynamikken på selve lastbilen.

Lastvognsproducenterne har over de sidste to årtier gjort sig store anstrengelser for at forbedre aerodynamikken på selve lastbilen.





- Scania arbejder løbende med forbedring af køretøjernes miljøegenskaber. Det gælder både ved at mindske udslippet af forurenende stoffer i kraft af bedre motorteknologi, samt reducering af brændstofforbrug gennem optimering af vægt, rullemodstand og luftmodstand, siger Scania Danmarks informationschef, Mikael Friis.

Han næver et eksempel, da Scania præsenterede Streamline førerhuset i starten af 1990’erne, hvor et R-førerhus i 3-serien med forholdsvis enkle midler blev gjort markant mere aerodynamisk end tidligere.

- Siden da har Scania naturligvis arbejdet videre, og dagens P-, G- og R-serie yder da også betydeligt lavere luftmodstand end tidligere modeller.

Strømlinet trailer

Men de strømlinede førerhuse gør det ikke alene. Ladopbygninger, kasser og trailere og hængere stjæler ofte forbedringerne.

Producenterne af transportmateriel arbejder også målrettet på at forbedre effektivitet af lad, hængere og trailere. Men her strander indsatsen angiveligt på manglede kundeinteresse.

Danmarks Transport-Tidendes søstermagasin Trans-Inform kunne i 1999 berette om en ny letvægtstrailer – en Krone Safeliner – der med aluminiumschassis, lav rullemodstanden og skørter langs siderne gav mærkbart lavere brændstofforbrug. Safelineren erstattede en ældre konventionel trailer hos vognmand Søren K. Johansen, der kunne konstatere, at Mercedes-trækkeren kørte 300 meter længere på literen med den nye effektive trailer.

Springet fra 3,34 til 3,64 km/liter sparede faktisk vognmanden for små 4000 liter diesel på årsbasis. Målt i kroner og ører, svarer det til en årlig gevinst på op mod 35.000 kroner, hvis bilen kører 150.000 kilometer årligt.

- Hvis de priser, der har været nævnt for anskaffelse og montering holder stik, så kan man sagtens forestille sig, at det faktisk er en forretningsmæssigt sund investering for nogle vognmænd. Omvendt, så vil det givetvis også være helt overflødigt for andre vognmænd, der ikke opnår nogen mærkbar effektivitetsforbedring. Derfor er det også vigtigt, at erkender, at en sådan løsning ikke passer på alle, siger DTLs adm. direktør, Erik Østergaard.

Snævre bånd

Hos Scania Danmark A/S konstaterer informationschef Mikael Friis, at de helt store forbedringer af luftmodstanden kræver en radikal ændring reglerne for tunge køretøjers dimensioner.

- Så længe myndighederne kun fokuserer på maksimal totallængde i stedet for maksimal lasteflade, bliver der aldrig plads til et ”aerodynamisk gennembrud”. Så længe det koster pallepladser, vil det aldrig kunne forsvares driftsøkonomisk at ”ofre” et par meter på mere afrundede former for og bag, fastslår Mikael Friis.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094