Der bliver kamp om hvad trængsels-penge skal bruges til i EU.
EU-Kommissionen har foreslået, at såkaldte eksterne effekter i form af omkostninger ved støj, forurening og anden miljøpåvirkning kan indgå i opkrævning af køreafgifter på lastbiler.
- Selv om der er forskellige holdninger til, hvor meget der skal indgå i afgiftssystemet, er der enighed i Parlamentet om, at de kommende indtægter skal geninvesteres i transportsektoren, siger Venstres EU-parlamentariker Anne E. Jensen. Det ved vi til gengæld, at EU’s finansministre vil vende sig kraftigt imod. Men det er i høj grad dette princip Parlamentet ønsker knæsat – at pengene fra skat på miljø- og støjforening skal bruges til at afværge disse problemer – f.eks. ved at bygge støjværn og få mindre støjende velbelægning – og ikke være en kilde til finansiering af andre huller i statskassen.
Kommissionen foreslår, at de nye regler skal dække luft- og støjforurening samt overbelastning af veje. Parlamentets flertal vedtog imidlertid, at der alene kan opkræves afgift for trængsel de steder, hvor der indføres en almindelig trængselsafgift for alle bilister. Til gengæld blev et forslag om ekstra beskatning af CO2-udslip forkastet. De fleste mente, at lastbilerne allerede er beskattet via brændstofafgifterne.
Betænkningen skal stemmes af Parlamentet som helhed den 10. marts i Strasbourg. Det er Parlamentets 1. læsning, og der er ikke udsigt til at der bliver enighed mellem Parlamentet og Rådet om denne lovgivning før valget i juni, vurderer Anne E. Jensen.