ITD advarer transportvirksomhederne mod en bølge af tankkorttyverier.
Baggrunden er, at flere af ITD’s medlemmer har i løbet af det sidste halve år oplevet at få enten stjålet eller kopieret deres dieselkort med efterfølgende misbrug.
ITD opfordrer derfor transportvirksomhederne til at føre en fornuftig ”kortpolitik”. Det betyder at tankkortet må aldrig opbevares i lastbilens førerhus, men at det skal opbevares på chaufføren eller i virksomheden. Lige som ved andre betalingskort, må kort og pinkode heller ikke opbevares sammen.
Endelig tilråder ITD virksomhederne til at skifte kort og kode, når en chauffør ophører med at arbejde for virksomheden.
Chaufføren skal også være opmærksom på ved tankning og brug af pinkoden, om der er folk, der står ved siden af og aflurer koden.
Lastbiltasken
ITD har en række andre anbefalinger, herunder at virksomhederne bør se på deres egen sikkerhed med kritiske øjne. Det er også oplagt, at diskutere hvilke kort virksomheden har behov for i ind- og udland, maksimum for tankning eller behovet for køb af tillægsydelser.
Et andet godt og ganske praktisk råd, er at transportvirksomhederne indretter en lille taske til hver lastbil, der kan indeholde computer, timeguide og tankkort. Så kan chaufføren let medbringe de værdifulde ting, når han forlader bilen i forbindelse med pauser eller når han har fri, så værdigenstandene enten kan opbevares i virksomheden eller på chaufførens bopæl, hvis han har bilen med hjem.
Lumsk kopering
International Danmark advarer især mod tilfælde, hvor chaufføren oplever indbrud i førerhuset. Tyven har ofte nøjedes med at kopiere kortdata og så lagt tankkortet tilbage på plads. Her tænker virksomhederne alt for sjældent på at spærre kortet.
” Men det er netop disse tilfælde, hvor det største misbrug som regel finder sted, så derfor: har der været indbrud, hvor kort har været opbevaret, så spær kortene straks”, skriver ITD.
Der er flere gode råd på ITD’s hjemmeside www.itd.dk.