Europa-Parlamentet tager brodden af EU-Kommissionens direktivforslag om miljømaut på lastvogne.
Europa-Parlamentets transportudvalg har ved en afstemning i dag 11. februar rettet lidt i EU-Kommissionens forslag til nye miljøafgifter på lastbiler, den såkaldte Eurovignet. Eurovignet-direktivet lægger rammerne for, hvordan de enkelte medlemslande kan tilrettelægge deres vejafgifter. Det nye direktivforslag tillader, at medlemslandene opkræver en forhøjet vignetafgift til dækning af de indirekte trængsels- og miljøomkostninger fra lastvognstransporten.
- Vi er tilfredse med, at Europa-parlamentarikerne har ændret en del af de uacceptable dele af Kommissionens forslag. Men der er stadig mulighed for forbedringer, siger DTLs EU-chef Søren Hylstrup Larsen, der overværede dagens afstemning.
Europa-Parlamentet støtter, at der skal kunne opkræves afgifter for støj, udslip og trængsel. Til gengæld afviste man forslaget om at inkludere andre udslip som f.eks CO2 i de kommende miljøafgifter.
Parlamentet skærpede også betingelserne for at anvende trængselsafgifter på lastbiler, men fastholder, at medlemsstaterne ”kan overveje” at indføre trængselsafgifter kun for lastbiler og ikke for alle køretøjer på vejene.
- DTL har været og er stærkt kritisk over for forslaget fra EU-Kommissionen. Risikoen er nemlig, at det vil koste en masse penge uden at forbedre hverken mobilitet eller miljø i Europa. Men det er positivt, at Parlamentet har forsøgt at forbedre teksten på kritiske punkter. Og det er positivt, at politikerne i transportudvalget afviser at inkludere CO2, som jo er en helt separat problemstilling, siger Søren Hyldstrup Larsen.