Automatiske nødbremser og vognbaneskift-alarm på vej til at blive EU-krav på alle lastvogne og busser.
Transportminister Lars Barfoed fik i sidste uge i Folketingets Europaudvalg mandat til, at Danmark kan stemme for en ny EU-forordning om bedre og mere trafiksikre køretøjer.
Det er EU-Kommissioens oplæg til nyt direktiv om en fælleseuropæiske godkendelse af motorkøretøjer, der nu får opbakning fra Danmark.
Hvis direktivet bliver vedtaget i ministerrådet og Europaparlamentet, så vil elektroniske stabilitets systemer – der hjælper føreren med at holde køretøjet på ret kurs og ret køl i farlige situationer – blive et krav på person- og varebiler, samt busser og lastvogne.
NødbremsesystemFor lastvogne og busser gælder det, at avancerede nødbremsesystemer og vognbane-skift alarmer bliver lovpligtige. Nødbremsesystemet betyder, at lastvogne og busser udstyres med en elektronisk afstandsmåler (radar), der holder øje med afstanden til og hastighedsforskelle i forhold til forankørende trafikanter. Hvis afstanden bliver for lille eller der opstår fare for påkørsel, nedbremser systemet automatisk det tunge køretøj.
Vognbaneskift-alarmen ’vækker’ chaufføren, hvis vogntoget eller bussen er på vej over i en anden vejbane.
MiljøforbedringerMiljømæssigt omfatter forordningen krav til dæks rullemodstand og støj. Dette vil medføre lavere støj for vejens naboer og en formindsket CO2 –udledning fra trafikken. Samtidigt indføres krav til dækkenes vejgreb, så det sikres, at de nye miljøkrav ikke forringer trafiksikkerheden.
- Jeg er glad for, at Danmark nu kan stemme for denne meget positive forordning, som uden tvivl vil have en gunstig effekt på såvel trafiksikkerheden som miljøet. Som eksempel på de trafiksikkerhedsmæssige forbedringer kan jeg nævne, at det nye sikkerhedsudstyr formentlig ville have forhindret eller reduceret omfanget af de to tragiske ulykker med sovebusser, vi havde i 2004.
Jeg håber, at der er et flertal af europæiske lande, der støtter forordningen, således at den kan vedtages så hurtigt som muligt, udtaler transportminister Lars Barfoed.
Danmark og en række andre EU-lande har ønsket endnu skrappere krav – blandt andet når det gælder støjkrav til lastvogns- og busdæk. Omvendt har andre EU-lande – især i Østeuropa – ønsket lempeligere støjkrav til dæk.
På billedet ses en radar-løsning - den lille runde sorte skive for enden af pilen - der er en del af det automatiske nødbremsesystem.