23948sdkhjf

Hul igennem til modulvogntogsnettet

Flertal i Folketinget vedtager en mere fleksibel ordning, så virksomheder tæt på nettet måske kan koble sig på.

Flertal i Folketinget vedtager en mere fleksibel ordning, så virksomheder tæt på nettet måske kan koble sig på.



En lang række transportvirksomheder har nærmest kunnet se modulvogntogene køre forbi deres vinduer, uden selv at kunne gøre brug af de 25,25 lange lastbiler fra deres adresse.

Men nu er de tættere på en godkendelse end nogensinde, efter at et flertal i Folketinget lægger op til en mere fleksibel ordning.

- Det er meget tilfredsstillende, at vi politisk har nikket ja til principperne for en smidig ordning for ansøgning og godkendelse af naturlige lokale opkoblinger til rutenettet for modulvogntog – for kommunens eller private virksomheders egen regning. Nu kan vi komme i gang med en række længe ventede projekter landet over, siger Kristian Pihl Lorentzen i en pressemeddelelse.

Trafikordførerne bag flertallet har desuden fået gennemført, at fase 2 i modulvogntogsforsøget fremskyndes, så det gennemføres i 2009 – og ikke som 2009-10, som først planlagt. Det drejer sig om en række udpegede havne og transportcentre, som kobles på nettet.

Til glæde for miljøet

Det glæder DTL, der har arbejdet hårdt for at få modulvogntogene udbredt ikke bare i Danmark, men i hele EU.

- Modulvogntog er gode for miljøet og trafiksikkerheden, og de kan øge effektiviteten i branchen. To modulvogntog kan transportere, hvad tre lastbiler kan. Derfor er der kun sund fornuft i at udbrede de strækninger, som de må køre på. DTL arbejder for, at transporten på vej hele tiden skal være så effektiv og konkurrencedygtig som mulig – og med modulvogntog er vi i den gunstige situation, at trafiksikkerhed og miljø samtidig forbedres, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.

I øjeblikket kan mange transportvirksomheder ikke bruge modulvogntogsforsøget, fordi det betyder lange omveje til omkoblingspladser, der gør kørslen med modulvogntog urentabel.

I den nye aftale er der lagt op til, at de enkelte virksomheder kan søge løbende og at de får hurtigt svar.

DI er meget tilfreds

- I DI Transport er vi meget tilfredse med, at der nu politisk er skåret igennem i denne sag. Mange virksomheder har gennem lang tid efterlyst en tidsplan. Vi har måttet vente uacceptabelt længe, siger direktør Michael Svane. Man skal huske på, at det tager tid for virksomhederne at integrere brugen af modulvogntog i logistiksystemerne.

Han peger på, at DI allerede har fremsendt ca. 20 ansøgninger til Vejdirektoratet fra virksomheder, der ønsker at blive knyttet til forsøgsordningen.

De hidtidige erfaringer med modulvogntogene er positive og der er ca. 100 modulvogntog i drift.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067