23948sdkhjf

Benzin på dieselmotoren

Svensk forsker vil øge energiudnyttelsen ved at forbrænde højoktan benzin i dieselmotorer.

Svensk forsker vil øge energiudnyttelsen ved at forbrænde højoktan benzin i dieselmotorer.



Benzin i dieselmotoren – eller omvendt – er en rigtig skidt ide. Det har mange førerer af motorkøretøjer måttet sande, når de har sovet i timen ved tankstanderen. Men den svenske professor Bengt Johansson fra Lunds Tekniska Högskola mener, at man kan øge virkningsgraden i en dieselmotor til 60 procent.

Det skriver dagbladet Ingeniøren.

Moderne dieselmotorer udnytter højst 40 procent af energien i dieselolien. Mere end halvdelen af energien forsvinder bogstaveligt talt ud i den blå luft. Endnu værre er det i benzinmotorer, hvor man kun udnytter 30 procent af energien.

Når professor Johansson mener, at det er muligt at øge energiudnyttelsen revolutionerende 50 procent, så skyldes det at en del af den forstøvede dieselolie i cylinderen ikke når at blive forbrændt før arbejdstakten er gennemført.

Tændrør

Ved at anvende det såkaldte PPC-princip (partially premixed combustion), hvor en blanding af højoktan benzin og luft først sprøjtes ind i cylinderne forholdsvis sent i kompressionsfasen – noget som netop er muligt i moderne commonrail dieselmotorer, på grund af det høje indsprøjtningstryk. Det giver en mere ensartet blanding i cylinderen, der kan forbrændes hurtigere og derfor mere komplet. Dieselolie dur ikke, da det vil selvantænde under det høje tryk. Højoktan benzin er mere stabilt. Dieselmotoren skal dog udstyres med tændrør, hvis den skal kunne starte i kold tilstand.

Lykkedes Bengt Johanssons projekt, så vil det ikke bare spare store mængder brændstof, men også mindske både luftforureningen og klimabelastningen, fordi mere energieffektive motorer også producerer mindre CO2 per kørt kilometer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066