23948sdkhjf

ITS skal lede trafikken i København

Københavns Kommune har valgt Rambøll-vision om at lade intelligente trafiksystemer lede personbilstrafikken uden om udvalgte strøggader, som Vesterbrogade, Nørrebrogade og Østerbrogade.

Københavns Kommune har valgt Rambøll-vision om at lade intelligente trafiksystemer lede personbilstrafikken uden om udvalgte strøggader, som Vesterbrogade, Nørrebrogade og Østerbrogade.



Københavns Kommune udskrev sidste år en ITS-konkurrence, hvor man bad om forslag til udnyttelse af Intelligente Trafiksystemer i bymiljøet.

Ifølge dagbladet Ingeniøren, så har Rambøll bruge Ramblaen i Barcelona og Unter den Linden i Berlin som inspiration og foreslår, at de intelligente trafiksystemer anvendes til at lede eksempelvis personbilstrafikken uden om udvalgte strækninger på strøggader, hvor der bortset fra busser, cyklister og erhvervsmæssig ærindekørsel, så bliver plads til byliv på vejbanen i bestemte tidsrum. Variable skilte og afmærkninger, lane lights i kørebanen og andre former for ITS-teknologi skal tillade en dynamisk udnyttelse af vejbanen, hvor man også fjerner p-båse i siderne for at give mere plads.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.058