23948sdkhjf

Containertrafikken til Århus Havn trues af skrappe støjkrav

Århus Kommunes lokalplan for det nye byområde ’Nordhavnen’ pålægger APM Terminals og Cargo Service containerterminaler at nedbringe støjen, hvis det er forhøj.

Århus Kommunes lokalplan for det nye byområde ’Nordhavnen’ pålægger APM Terminals og Cargo Service containerterminaler at nedbringe støjen, hvis det er forhøj.



Det er det såkaldte projekt Isbjerget, hvor der opføres seks erhvervslejemål og 155 lejligheder på Nordhavnen, som reelt truer containertrafikken på Århus Havn.

De kommunale myndigheder mener, at terminaloperatørerne bare kan nedsætte hastigheden på containerkraner, hvis det viser sig, at aktiviteterne på terminalområdet generer beboerne i det nye boligbyggeri.

Kommunen vurderer ligefrem, at en mere langsom containerhåndtering ikke vil øge omkostningerne for terminaldriften uforholdsmæssigt.

Ifølge morgenavisen Jyllandsposten har APM Terminals og Cargo Service reageret med en sønderlemmende kritisk mod kommunen i en indsigelse mod lokalplanen.

Industrihavn truet

Begge terminaloperatører betegner Århus Kommunes vurderinger som urealistiske og helt udokumenterede. En mere nænsom containerhåndtering vil resultere i en mindre effektiv drift af terminalerne og operatørerne vil være væsentligt ringere stillet end hidtil.

APM Terminals terminalchef Jakob Christensen påpeger i sit høringssvar, at APM Terminals ikke er stødt på tilsvarende støjkrav i nogen af de 50 containerterminaler selskabet driver i 45 lande. Han forudser, at Århus Kommunes støjkrav vil tvinge terminalerne til at begrænse driften til tidsrummet 07-22, hvilket ikke bare vil koste terminaloperatøren dyrt, men også påligge terminalernes kunder, rederierne, store ekstraudgifter.

- På kort sigt vil dette begrænse antallet af skibsanløb samt mængden af medbragt gods, og på længere sigt kan det true hele havnens virke som industrihavn, skriver Jakob Christensen ifølge JP.

Cargo Service, der drev den nu nedlagte Containerterminal Nord på Nordhavnen veg netop pladsen for Århus Kommunes ønske om byudvikling og flyttede ud på Østhavnen i 2007, hvor selskabet har investeret 220 mio. kroner i en ny topmoderne containerterminal. I forbindelse med flytningen indgik Cargo Service en aftale med Århus Kommune, hvor kommunen accepterede, at Østhaven er et erhvervsområde med tilladelse til et støjniveau på 70 dB.

Terminaloperatørerne savner svar på, hvad kommunen vil gøre, hvis de ikke er i stand til at opfylde støjkravene

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141