Krisestøtte til tyske vognmænd
BGL betegner transportminister Tiefensees løfte om 100 mio. euro i krisestøttet til de tyske vognmænd som en hån.
Forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee lovede i går, at forbundsregeringens såkaldte konjunkturpakke II – der sender et trecifret milliardbeløb ud i den kriseramte tyske økonomi – også vil gavne transportbranchen. Over de næste to år skal der være afsat 100 mio. euro (omkring 760 mio. kroner) ekstra til det såkaldte De-Minimis-program, der skal gøre tyske lastvogne mere miljøvenlige og mere trafiksikre. Programmet vil i år yde tilskud til eftermontering af partikelfiltre og anskaffelse af moderne sikkerhedsteknik for 650 mio. euro.
Samtidig hæves tilskudsgrænsen per køretøj fra 1.200 euro til 2.000 euro.
Hån mod branchenDen tyske brancheorganisation BGL har dog svært ved at se fidusen og mener det er en hån mod de mange tyske transportvirksomheder, der er truet på deres eksistens – ikke mindst set i lyset af den kraftige stigning i mauten fra årsskiftet.
- Det er kun de transportvirksomheder, der ansøger og får bevilliget tilskuddet, der modtager støtten og penge ryger direkte videre til bilindustrien uden hverken de eller branchen får reel gavn af støtten, siger BGL’s formand Hermann Grewer, der mener, at transportminister Wolfgang Tiefensee reelt vildleder offentligheden ved at hævde at støtten er rettet til transportbranchen, når den reelt gavner bilindustrien, der i forvejen modtager krisestøtte i milliardklassen.