Vognmænd: Flere modulvogntog
Ønske: Transporten kan gøres mere effektivt, hvis modulvogntogsforsøget udvides.
Af Gwyn Nissen
Dansk Transport og Logistik peger på, at medlemmer placeret få hundrede meter fra det godkendte vejnet til modulvogntog, må køre 10, 20 eller 50 kilometer for at komme til en godkendt havn eller transportcenter med almindelige lastbiler for at kunne koble om til modulvogntog.
Det gør det langt mindre attraktivt for disse medlemmer at køre med de nye miljøvenlige modulvogntog. Som forsøget ser ud i dag, går samfundet glip af store CO2-besparelser, vurderer DTL, der foreslår, at langt flere transportvirksomheder får direkte adgang til modulvogntogsnettet.
DTL har på den baggrund opfordret Transportministeriet til hurtigst muligt at iværksætte den allerede aftalte udvidelse til en række havne og transportcentre. Desuden bør der åbnes for, at virksomheder, der ikke umiddelbart ligger i en af de godkendte havne eller transportcentre, kan søge om at få adgang til forsøget fra deres egen adresse.
Fase 3Der er allerede aftalt en ”Fase 2” af forsøget. Den kobler yderligere 19 havne og transportcentre på forsøget i løbet af i år:
- Men det er langt fra nok. Derfor har DTL og andre transportorganisationer foreslået en ”Fase 3”, hvor indtil videre 30 transportvirksomheder har søgt om adgang til modulvogntogsnettet fra deres egne adresser i nærheden af motorvejene,« siger økonom Ove Holm fra DTL.
DTL har beregnet, at hvis modulvogntogene i Danmark udnyttes maksimalt i en permanent ordning vil der kunne spares ca. 70.000 tons CO2. Hvis modulvogntogene får lov til at rulle frit i EU-landene vil besparelsen være på ikke mindre end 5 millioner tons CO2.
gwyn.nissen@transporttidende.com