Kortsigtet fokus på indtjening koster
Logistikekspert: Transportkøberne giver igen med samme mønt, nu hvor manglende transportkapacitet er afløst af overkapacitet.
Af Lars Lassen
Mange danske transportkøbere blev præsenteret for et særligt ’kapacitetstillæg’, da højkonjunkturen nåede op i de tyndere luftlag i 2007 og starten af 2008. Nu har i hvert fald en enkelt af de helt store transportkøbere angiveligt tænkt sig at gengælde "venligheden".
- Transportkøberne har oplevet alt for mange kollektive udmeldinger fra transportleverandørerne, hvor de bliver præsenteret for en regning uden saglige begrundelser. En betydelig transportkøber har over for os udtrykt, at det nu er pay-back time, fordi man føler mange transportleverandører har misbrugt den kapacitetsmangel, der opstod under opsvinget, fortalte adm. direktør Peter Thornberg fra Dansk Transportoptimering på Transportøkonomisk Forenings årlige godskonference i Århus.
Dansk Transportoptimering er en lille konsulentvirksomhed med syv medarbejdere, der udelukkende arbejder for transportkøbere.
Peter Thornberg nævner det såkaldte kapacitetstillæg og hele problematikken omkring pallebytte som eksempler på kollektive krav fra transportørerne.
- Transportkøberne har en helt berettiget forventning om, at omkostningerne dokumenters i forhold til den konkrete transportopgave, fastslog Peter Thornberg.
Tænk langsigtetPeter Thornberg tog udgangspunkt i transportkøbernes behov, da han gav et bud på de services transportleverandørerne skal fokusere på.
- Kunderne efterspørger ikke transportløsninger, men specialiserede logistikløsninger. Transportvirksomhederne skal tænke mindre på egen indtjening og fokusere på kundernes behov og hvordan de kan være en aktiv medspiller for deres kunder, sagde Peter Thornberg.
ll@transporttidende.com