23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ITD: Husk de internationale godskorridorer

International Transport Danmark efterlyser midler til dansk-tyske infrastrukturinvesteringer på godskorridoren over landegrænsen i Sønderjylland.

International Transport Danmark efterlyser midler til dansk-tyske infrastrukturinvesteringer på godskorridoren over landegrænsen i Sønderjylland.





Eksportvognmandsorganisationen betegner det brede forlig i Folketinget om investeringer i infrastrukturen frem til 2020 som både konstruktiv og fremtidsorienteret. Men ITD mener alligevel, at aftalen svigter, når det gælder den manglende prioritering af den internationale godskorridor i Sønderjylland.

- Langt størstedelen af godstrafikken foregår, og vil i fremtiden foregå, over den dansk/tyske landgrænse. I 2006 var godsmængden her 28,9 mio. tons mod 7,5 tons over Femern Bælt. Den planlagte Femern Bælt-forbindelse vil primært afhjælpe transittrafikken. Vi opfordrer derfor politikerne til, at de i fremtidige forhandlinger om udmøntning af aftalen sikrer, at vi undgår yderligere flaskehalse ud og ind af landet. Derfor skal både jernbanen og vejnettet udbygges i hele Jyllandskorridoren, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen og fortsætter:

- Vi mangler klare planer for, at politikerne også husker at prioritere godskorridorerne til vores eksportmarkeder. Det har afgørende betydning for den internationale godstransport, at regeringen kommer i dialog med den tyske regering for at få sammenhæng i de tyske og danske investeringsplaner på tværs af grænserne. Det ser vi desværre ingen tegn på i planen Og så vidt vi er orienterede, er tyskerne parate.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078