ITD: Husk de internationale godskorridorer
International Transport Danmark efterlyser midler til dansk-tyske infrastrukturinvesteringer på godskorridoren over landegrænsen i Sønderjylland.
Eksportvognmandsorganisationen betegner det brede forlig i Folketinget om investeringer i infrastrukturen frem til 2020 som både konstruktiv og fremtidsorienteret. Men ITD mener alligevel, at aftalen svigter, når det gælder den manglende prioritering af den internationale godskorridor i Sønderjylland.
- Langt størstedelen af godstrafikken foregår, og vil i fremtiden foregå, over den dansk/tyske landgrænse. I 2006 var godsmængden her 28,9 mio. tons mod 7,5 tons over Femern Bælt. Den planlagte Femern Bælt-forbindelse vil primært afhjælpe transittrafikken. Vi opfordrer derfor politikerne til, at de i fremtidige forhandlinger om udmøntning af aftalen sikrer, at vi undgår yderligere flaskehalse ud og ind af landet. Derfor skal både jernbanen og vejnettet udbygges i hele Jyllandskorridoren, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen og fortsætter:
- Vi mangler klare planer for, at politikerne også husker at prioritere godskorridorerne til vores eksportmarkeder. Det har afgørende betydning for den internationale godstransport, at regeringen kommer i dialog med den tyske regering for at få sammenhæng i de tyske og danske investeringsplaner på tværs af grænserne. Det ser vi desværre ingen tegn på i planen Og så vidt vi er orienterede, er tyskerne parate.